Aku tak pasti nak kategorikan aku harus angin atau buat rileks. Serious selama ini aku cukup berlembut dengan mana-mana pelanggan kerana bagi aku pelanggan harus dilayan sebaiknya.
Sebagai contoh aku dah tetapkan waktu pembayaran harus sebelum petang Jumaat, jadi haruslah pelanggan ikut waktu ditetapkan. Walau barang yang nak dipos hari Isnin. Bagi mereka Sabtu Ahad boleh lagi nak pergi bankin tapi bagi aku?
Time itulah aku nak packing, time itulah aku nak siapkan order, time itulah aku nak pergi kenduri, nak balik kg. Bukan semata-mata hari minggu nak ngadap packing semata. Belum masuk lagi peel pelanggan yang duk juga bayar Sabtu Ahad.
Padahal dah bagitahu if payment selepas Jumaat, aku pos hari Sabtu. Ada juga pelanggan bayar dan aku tetap packing. Berlembut punya pasal. Tapi hari ini, pagi-pagi pelanggan bayar. Mesej aku. Aku cakap pos Sabtu terus dia mesej seperti mengeluh katanya lambat.
Jawapan aku? Aku dah tetapkan waktu, dah siap mesej ingatkan semalam. Kenapa pagi ini baru buat. Barang yang nak dipos bukan aku yang lakukan tapi abah aku. Bersyukur abah aku nak tolong. Mesej aku masih bernada lembut.
Sekarang pelanggan itu diam. Pandai-pandaila. Aku boleh return balik duit kalau tak sanggup tunggu sebab aku tahu rezeki ada di mana-mana.
Kadang-kadang perkataan customer always right dah tak relevan lagi
* Maaflah bebel panjang di pagi Isnin =)
Assalamualaikum
ReplyDeleteanum singgah sini
Sabo je lah Yui....chill k ;)
ReplyDeletesabar yerk yui...
ReplyDeleteazie singgah pagi :D
sabar jela dik..memg kdg2 ragam customer nih buat kite mrh kan
ReplyDeleteSian Yui... anggap la tu cabaran dlm dunia perniagaan.. tiada yg senang nak jadi senang... layan kan je la...
ReplyDeleteadat berniaga..
ReplyDeletesabar tu ada hikmahnyer nnti.
sabar ekk...nanti kita basuh otak dia orang hihih
ReplyDeleteakak dah penah rasa bab order macam2 last2 senyap, org bagitau la tk jadi..last2 akak tutup dulu kedai..mujur kedai on9..sabar eh yui
ReplyDeletetula yui ada ja org cmtu..ayu pn prnah kna..kdg dorang ingt itu ja kja kita..huhu
ReplyDeleteBegitulah bila berbusiness macam-macam kerenah pelanggan kena hadapi Yui..
ReplyDeletetakpe kak, kita faham. customer tak semuanya betul. kekadang penat nak layan kerenah customer. hee
ReplyDeleteSabar kak yui :)
ReplyDeletehmmm no komen sebab tak pernah berinaga. hahaha. tapi beselah customer ni memang banyak kerenah. kadang2 susah nak jumpe yg betol2 jujur. sabau je lah.
ReplyDeleteSabar ya yui...kadang2 orang nie..macam2 perangai...
ReplyDeleteragam customer yui..macam2 perangai.. itu la asam garam berniaga..
ReplyDeletetp aku rasa klu kite nk berjaya kite terpaksa makan hati kot ....
ReplyDeletesetuju eh dik ...
ReplyDeletedah x releven .. x suke dan x nak ikut cara kita , x yah beli dah .. pulang duti ..
kita dah buat terbaik , rejeki ada dimana2 kan .. jgn di kisah org macam nie .. adehh dah emoo ha ;)
menyampah berurusan dengan pelanggan yang mengada2 kan..
ReplyDeleteSabar ye Yui, biasalah ragam pelanggan sukar ditelah.. Akak pun niaga online paham bebeno :D
ReplyDeletekalau pelanggan tu ikut T&C kite ok la pelanggan always right.. tapi kalau ikut suke die je.. memang tak la..
ReplyDeleteAdat orang meniaga Yui.. Biasalah tu.. Kadang2 dah terang2 salah pelanggan pun kita terpaksa jugak wat lek layan elok2.. Tapi kadang2 memang nak meletup juga dibuatnya.. Huhu..
ReplyDeletedah lumrah.. apapun customer always right kan...huhu..
ReplyDeletesetuju, slogan tu mmg xrelevan dah...buat kita sakit hati adalah..huhuh
ReplyDeletehihihi..ni mesti yui tak tahan dh ni :) customer kan..klu dia ckp nk duit blik better bg jer...tak sakit ati dh nnt :)
ReplyDeletebetul tu kak. kadang2 emo jugak tapi sabar jelah kan
ReplyDelete