tentang
banner
tutor
fb
home

Monday, July 08, 2013

Ragam pelanggan dan layanan kita

Aku tak pasti nak kategorikan aku harus angin atau buat rileks. Serious selama ini aku cukup berlembut dengan mana-mana pelanggan kerana bagi aku pelanggan harus dilayan sebaiknya. 


Sebagai contoh aku dah tetapkan waktu pembayaran harus sebelum petang Jumaat, jadi haruslah pelanggan ikut waktu ditetapkan. Walau barang yang nak dipos hari Isnin. Bagi mereka Sabtu Ahad boleh lagi nak pergi bankin tapi bagi aku?


Time itulah aku nak packing, time itulah aku nak siapkan order, time itulah aku nak pergi kenduri, nak balik kg. Bukan semata-mata hari minggu nak ngadap packing semata. Belum masuk lagi peel pelanggan yang duk juga bayar Sabtu Ahad.


Padahal dah bagitahu if payment selepas Jumaat, aku pos hari Sabtu. Ada juga pelanggan bayar dan aku tetap packing. Berlembut punya pasal. Tapi hari ini, pagi-pagi pelanggan bayar. Mesej aku. Aku cakap pos Sabtu terus dia mesej seperti mengeluh katanya lambat.


Jawapan aku? Aku dah tetapkan waktu, dah siap mesej ingatkan semalam. Kenapa pagi ini baru buat. Barang yang nak dipos bukan aku yang lakukan tapi abah aku. Bersyukur abah aku nak tolong. Mesej aku masih bernada lembut.


Sekarang pelanggan itu diam. Pandai-pandaila. Aku boleh return balik duit kalau tak sanggup tunggu sebab aku tahu rezeki ada di mana-mana.


Kadang-kadang perkataan customer always right dah tak relevan lagi


* Maaflah bebel panjang di pagi Isnin =)




guna AKAL berfikir,guna HATI merasa dan guna JARI meluahkan ^ ___ ^

25 dak comei sayang YUI:

Anum said...

Assalamualaikum
anum singgah sini

beta kupu said...

Sabo je lah Yui....chill k ;)

shaFazie said...

sabar yerk yui...
azie singgah pagi :D

Mimie said...

sabar jela dik..memg kdg2 ragam customer nih buat kite mrh kan

eMMe said...

Sian Yui... anggap la tu cabaran dlm dunia perniagaan.. tiada yg senang nak jadi senang... layan kan je la...

Unknown said...

adat berniaga..
sabar tu ada hikmahnyer nnti.

miss yatie said...

sabar ekk...nanti kita basuh otak dia orang hihih

Tie HT said...

akak dah penah rasa bab order macam2 last2 senyap, org bagitau la tk jadi..last2 akak tutup dulu kedai..mujur kedai on9..sabar eh yui

are_lin@yu said...

tula yui ada ja org cmtu..ayu pn prnah kna..kdg dorang ingt itu ja kja kita..huhu

Kakzakie Purvit said...

Begitulah bila berbusiness macam-macam kerenah pelanggan kena hadapi Yui..

EkaTikah said...

takpe kak, kita faham. customer tak semuanya betul. kekadang penat nak layan kerenah customer. hee

Shakira Pathi said...

Sabar kak yui :)

J.Syazwana said...

hmmm no komen sebab tak pernah berinaga. hahaha. tapi beselah customer ni memang banyak kerenah. kadang2 susah nak jumpe yg betol2 jujur. sabau je lah.

Cikrosecute said...

Sabar ya yui...kadang2 orang nie..macam2 perangai...

Unknown said...

ragam customer yui..macam2 perangai.. itu la asam garam berniaga..

eima said...

tp aku rasa klu kite nk berjaya kite terpaksa makan hati kot ....

kurus said...

setuju eh dik ...

dah x releven .. x suke dan x nak ikut cara kita , x yah beli dah .. pulang duti ..

kita dah buat terbaik , rejeki ada dimana2 kan .. jgn di kisah org macam nie .. adehh dah emoo ha ;)

Unknown said...

menyampah berurusan dengan pelanggan yang mengada2 kan..

Myra Jay said...

Sabar ye Yui, biasalah ragam pelanggan sukar ditelah.. Akak pun niaga online paham bebeno :D

Fifi Nadhrah said...

kalau pelanggan tu ikut T&C kite ok la pelanggan always right.. tapi kalau ikut suke die je.. memang tak la..

Kekzamanis said...

Adat orang meniaga Yui.. Biasalah tu.. Kadang2 dah terang2 salah pelanggan pun kita terpaksa jugak wat lek layan elok2.. Tapi kadang2 memang nak meletup juga dibuatnya.. Huhu..

Unknown said...

dah lumrah.. apapun customer always right kan...huhu..

Miss N™ said...

setuju, slogan tu mmg xrelevan dah...buat kita sakit hati adalah..huhuh

ayut said...

hihihi..ni mesti yui tak tahan dh ni :) customer kan..klu dia ckp nk duit blik better bg jer...tak sakit ati dh nnt :)

najihahfara said...

betul tu kak. kadang2 emo jugak tapi sabar jelah kan