tentang
banner
tutor
fb
home

Friday, June 06, 2014

RESEPI : Siakap Rebus Halia

Kukus grill panggang kukus grill panggang. Ingat tak iklan ini? Haha. Tapi untuk menu kali ini kita guna cara rebus. Campak-campak lepas itu tunggu masak. Senang bangat!




Bahan-bahan 

1) 1 ekor ikan siakap saiz sederhana
2) Air ( ikut suka banyak mana )
3) Sedikit cili merah
4) Sedikit bunga kobis
5) Sedikit lada benggala
6) Garam secukup rasa
7) Sedikit tomato
8) Sedikit sos tiram ( sebagai perasa ) - untuk induction elakkan
9) Sedikit halia

* Boleh juga gantikan dengan ikan lain/ayam/udang


Cara-cara

1) Masukkan semua bahan & tunggu hingga masak. 

* Boleh tambah bahan lain. Ikut selera masing-masing


Makanan yang best sebab tanpa sebarang minyak. Sekali sekala makan benda macam ini, hirup kuah yang sangat menyelerakan. Resepi mudah ini perlu cuba terutama untuk golongan bujang macam aku yang tak berapa pandai masak. Muahahahaha!


Selamat mencuba.


IKLAN KUIH RAYA/KUDAPAN 
Boleh rujuk entry ini
InshaaALLAH sedap!


guna AKAL berfikir,guna HATI merasa dan guna JARI meluahkan ^ ___ ^

19 dak comei sayang YUI:

Nur Inani said...

tetiba rasa lapar. erkkk :P

^^eKaTiKaH^^ said...

boleh cuba balik ni. hehe ^^

Tihara said...

sedap ni, kalau orang demam elok makan sup2 macam ni :)

Ann Ishak said...

harus nak buat jugak hari ni resepi tu, saya tiru ye :)

mia izzati said...

ikan siakap le paling sesuwaiiii wat gini kann...dapp

Nurzakiah Hanum said...

sedapnya

Cik Purple said...

nampak sedap jak kak yui.. gulp.. hahahha.. :P nak sikettt... :D

Nurul Baidurah said...

boleh cuba ni nanti..

lynndamya said...

Salam..haha yui mmg rajin memasak...bila lh sy nak rajin memasak...rasa malu nak masak kat rumah, nnti mak abah nak rase...habislah kalau xsedap..hahaha :p

AnneRaini said...

akak suka siakap rebus...mknn sedap dlm pntg..hehe tp husband xsuka. hanyir katanya..

Cik Itah@RRP said...

salam. huuu serius buat sy terliur :D :D alamak..kurang pahala puasa :D

Aty_Fared said...

laki akak suka beli ikan ni..masalah akak adalah..akak tak suka ikan ni.. hahaha..lagi2 masak steam bagai.. kalau nak..akak goreng makan panas2..tu jer akak selera.. hahahaha..ngada kan..

azizah :) said...

campak2 pon sedap ni...

IbuNoey said...

wah..senang jer kan,campak-campak jer..husband akak suka sangat makan ikan siakap nih..tapi biasanya masak tiga rasa..akak tak berapa nak makan ikan ni..

ros_reeza said...

sedap tu Yui.. Ros tak pernah lai buat macma ni.. nanti boleh cuba :)

Azhafizah Md Nor said...

sodap ni..resepi simple dan berkhasiat :)

Shida Radzuan said...

uihh siakap rebus halia..xpenah rsa agknye camnelah..lepas mkn kuar angin x? hehee :)

Nadia Johari said...

Rebuslah maskan paling senang..hehhe

ayut said...

Resepi mudah men campak2x ni mmg sgt sedap klu nk midah..xpyah pening nk bg sedap...hihi