tentang
banner
tutor
fb
home

Monday, April 18, 2016

Resepi Air Barli

Alaaaa, air barli je pun kan. Haaa tapi ini kali pertama aku sediakan air barli. Ehh, sebelum ini mak je buat. Maklumlah, anak manja. Wekkk !!


Entah rajin apa aritu waktu kat rumah sewa, tekak ni tak sedap jadi dok cari barli kat dapur. Mujur ada sepaket.




Tanpa perlu google untuk cari cara, aku terus buat sendiri. Buat pandai namanya. Hahahaha.


Bahan-bahan

1) Barli secukupnya
2) Air


Cara-cara

1) Basuh barli ( ala-ala basuh nasi tapi kejap je)
2) Masukkan barli dalam air. Masak hingga lembut.


Nak minum, baru bancuh dengan gula. Tak habis, simpan dalam peti ais. Tahanlah beberapa hari saja. Sedap bila sejuk atau diminum ketika suam.


Yaaaa, aku tak pandai masak dan bancuh benda "pelik" tu pasal jadi macam ni. Lalalalala.


Selamat mencuba !!

guna AKAL berfikir,guna HATI merasa dan guna JARI meluahkan ^ ___ ^

10 dak comei sayang YUI:

• Ain Cho'in • said...

Barli memang bagus untuk kesihatan dalaman. :)

Nurul Baidurah said...

senangnya nak buat...bahan-bahannya pun simple jak!!

Diana Rashid said...

masa mengandung dulu hari2 minum..air kencing tetap kotor.rupanya orang mengandung kalau nak minum air bali tak boleh bubuh gula..heheh

Tasha Aqisha said...

tasha pun suka... sedap.. baik utk kesihatan plak

Masitah Samsudin said...

Musim panas memang elok minum barli...

Umie Yana said...

sedapnya barli.. nak kena buat balik ni..

Siti Rohaida Yusof said...

letak lemon dan gula batu orang kata boleh mengurangkan kolestrol yui...

zulhilmitempoyak said...

mai secawan...!! hehe

Siqah Hussin said...

Siqah tak reti minum air yang ada biji2 tue. Macam sirap selasih jugak. Hii. Rasa terganggu tekak. Hihi.

Mrs Velentine said...

tq yui nnt nak cari barli lah