tentang
banner
tutor
fb
home

Wednesday, May 27, 2015

CONTOH BARANG KEMAS PALSU

Entry ini bukan untuk menakut-nakutkan  pembeli tapi 
sebagai langkah berjaga-jaga.


Selidik dulu latar belakang penjual emas terutama yang melibatkan online
Bandingkan harga dengan harga semasa ( setiap negeri berbeza )
Ambil nasihat orang yang lebih arif
Buat keputusan dengan bijak




Ini contoh loket palsu. Emas palsu biasanya boleh kita jangka dengan fizikal tapi tak semua. Ada juga yang tidak dapat dikesan oleh ujian densimeter. Jadi kita perlu guna secara manual.


Sekarang, kecanggihan terlampau banyak sehingga emas palsu sukar dikesan.
Bila dikorek/dibuka, boleh dapati tungsten dan magnet didalamnya.
Luar disaluti emas.


Jadi, berhati-hati.
Ambil langkah, beli barang terus cuba ke arrahnu/pajak gadai untuk dinilaikan.


Banyak lagi contoh barang palsu yang dapat dikesan. Sebab itu tak semua barang akan diterima untuk gadai. Risiko!








guna AKAL berfikir,guna HATI merasa dan guna JARI meluahkan ^ ___ ^

16 dak comei sayang YUI:

eima said...

bahayanya .. so nak beli online emas rasanya mcm tak la .. tkt .... klu kat kedai mas risiko depa jual brg palsu ade tak ??

Nurzakiah Hanum said...

bahaya kan thanks for tq

shaFazie said...

tq share yui..
kene lbh hati2 lps ini takut terkena je kan

Diana Din said...

akak mmg tak yakin beli emas online. lebih selamat terus g kedai emas.

Rapunzel Cikilolo said...

mcm alumnium je yui?

Siti Rohaida Yusof said...

tu yang tak berani nak beli emas online walaupun lebih murah dari yang kat luar...

Diana Rashid said...

nak beli emas melalui online akak pun takut..ada setengah penjual tu dia sendiri tak tahu barang yang dia jual tu palsu..lagi teruk.

Kniedaz said...

xberani beli barang emas secara online...p kedai lagi selamat rasanya

aTieYusof Family said...

bahaya nya kan sis.. byk benda palsu skrg ni bukan shj emas..semua nak di tiru..huhu.. kena lebih hati2 bila membeli emas..

nur anis said...

bahayanyaaa.. tak pernah tau benda ni.. ingat ada emas korea je..

lyannanuuur said...

singgah baca entry :)

azizah green line said...

alamakkk takutny kalau terbeli palsu..rugi je

Azhafizah Md Nor said...

beli kat kedai lagi selamat kot rasanya.dah lah beli emas mahal, kena tipu memang nangis la camni

sabariah razali said...

ada dapat jugak gambar ni dr group whatsapp.. sumber bgtau brg ni poh kong dapat..tak taula betul ke x..

IbuNoey said...

erm,sekarang ni macam-macam pemalsuan dibuat.macam akak,tak berani nak beli emas secara online.setakat pakaian,bolehlah kan.

ArY+ShA=AmZaRFaYyAdH said...

Assalam yui,
ish3
memacam sekarang ni kan3