tentang
banner
tutor
fb
home

Thursday, August 13, 2015

Antara kenapa perlu mandulkan kucing

Biasa bela kucing?
Biasa tengok dia beranak?
Berapa ekor sekali beranak?
Berapa kali setahun dia boleh beranak?


Perhatikan carta berikut. Itulah salasilah keturunan kucing ya. Huhu.




Tahu kenapa orang mandulkan kucing?
Salah satu sebab nak jaga kebajikan. Ada owner yang tak mampu nak bela banyak ( kos kehidupan, masyarakat sekeliling, keadaan ) jadi langkah paling tepat adalah MEMANDULKAN KUCING yang ada.


Apa kesan kalau dibiarkan saja dengan alasan, ALA TAK BAIK, KESIAN KUCING.
Kemungkinan besar anak-anak itu akan terbiar. Tak percaya? P tengok kat pasar, kenapa boleh banyak kucing terbiar. Salah satunya adalah SIFAT MANUSIA yang nak jalan senang. Taknak bela banyak, senang hati buang merata. Huhhh!


Apa hukum mandulkan?
Cari ceramah UIA. Dengar dan fahami. Tak payah nak kondem bukan-bukan kalau sendiri tak tengok.


Setakat ini dah 11 ekor kucing aku mandulkan. Alhamdulillah, satu persatu aku akan cuba.




guna AKAL berfikir,guna HATI merasa dan guna JARI meluahkan ^ ___ ^

10 dak comei sayang YUI:

AnneRaini said...

akak setuju je bab mandulkan tu. bukan nak seksa dia tp nak jg die. akak dulu pernah bela mak kucing asik beranak je. pastu anak die merata2. bile die mati kitorg dah xnak bela kucing dah.. hehe

Nurzakiah Hanum said...

big family

safurara said...

ramai kwn kwn akk yg dh mandulkan kucing, dan sunat.much better, hmm kalau x, jenuh beranak pinak.

el said...

bukan setakat kucing je anjing pun diorg mandulkan
yelah jd mcm terbiar je kan
ooo ada eh ceramah UAI pasal ni..nti iols cekidout

Murniwati Awang said...

tak ada pengalaman bela kucing..teringin tapi tggu anak besar dlu..hihihi

ArY+ShA=AmZaRFaYyAdH said...

Assalam yui,
kalo niat kita elok
insyaAllah baek la jadinya
chaiyok3 yui :)

Siti Nurzafirah said...

Pernah dengaq.. tapi, tak pernah buat.. huhu

Azhafizah Md Nor said...

kucing fiza baru tu lah sekali beranak..ni bapaknya dh hilang..tunggu anak besar lah jawabnya

zai zamree said...

woh...naseb la x brapa minat kucing...klau x msti bcambah cmtu...hihihi...

tu la...tgk kt rumah mak sedara...kucing bsepah2...byk sgt akibat x mandulkan dia la kot

Cik Ash said...

akak dulu masa tak kahwin sempat jadi.bidan.kucing...