tentang
banner
tutor
fb
home

Tuesday, May 20, 2014

Jalan-jalan ke Cameron Highland

Sabtu lepas 17/5/2014 aku sekeluarga kecuali adik bongsu berkesempatan berjalan-jalan ke Cameron Highland. Punya lama tak p sana tiba-tiba ngidam & terus ajak abah. Bukan apa, payah nak dapat kumpul ramai-ramai. Sayang pula adik bongsu tak dapat join.


Kami gerak lebih kurang jam 8.30 pagi. Semasa pergi, ikut laluan Tapah & semasa balik ikut Simpang Pulai. Sekali harung jalan takde patah balik. Ikut laluan Tapah jalan agak mencabar sebab berliku ibarat ular kena bedal. 


Cuaca suram-suram sahaja pagi itu. Bila dah nampai lata tu tengok air laju terjun, excited kemain nak sampai atas lagi tau. Oh ya, aku dah aim nak ke Big Red Strawberry Farm tapi sayangnya dah terlepas. Kemain laju mulut ni kata depan lagi depan lagi padahal terlepas. Huwaaaaa! Menyesal!!


Tak banyak tempat yang aku singgah. Mula-mula singgah Bharat Tea. Tujuan nak ke toilet. Lepas itu pekena air tak berapa nak berbaloi. Duk imagine rupa air lain tapi sayangnya dapat air lain. Nasib baik order satu ja. Haha. 


Mango Tea Jelly RM 8 
( teh + kiub ais + nata mango )


Teruskan perjalanan. Singgah di Taman Unc Sam. Dekat sini dah mula membeli jeruk strawberry, sayur campur & buah strawberry. Untuk barangan cenderamata harga pun ok. Bekas pensel RM 5, bantal RM 10, topi RM 5. Macam-macam tapi sayangnya aku hanya beli topi untuk anak buah. Untuk diri sendiri? Nan hadoooo.


Aku cadangkan kalau nak beli coklat cair ( dalam bekas )
RM 5 ( bekas bulat ) sila beli di Taman Unc Sam
Sebab di kawasan lain hanya jumpa packing botol kecil sahaja
- aku tak beli juga, nyesal! -


Lepas itu singgah di kawasan pasar pagi. Nama tempat? Aku lupa. Tapi meriah sebab ramai orang singgah. Ambil kesempatan turun juga. Sempat lagi beli jeruk, keychain & yesss! Merasa makan kimcham goreng. Tergoda tengok entry cik epal pasal kimcham jadi gigih aku cari. Family aku pun suka. Sayangnya aku hanya beli 2 pek sahaja kimcham yang belum digoreng. Nyesal lagi!


Perjalanan diteruskan lagi dan saat inilah menyesal utama berlaku sebab aku terlepas tempat yang dituju. Konon feeling nak bergambar di ladang teh, pekena strawberry coklat, dessert tapi nan hadooooo. Hanya angan-angan mat jenin.


Destinasi terakhir kami adalah di Avant Chocolate. Sekadar singgah tak beli apa-apa. Sebab aku nyesal banyak kali, abah aku siap kata takpe ada lagi satu tempat yang kami boleh petik strawberry sendiri. Hati teruja tapi bila dah sampai, TUTUP! Fine. Abah berhenti sekejap sebab nak makan. Punya mak & kami pujuk abah patah balik tapi abah taknak. Tak makan dek pujuk. Haha.


Kesimpulan kasar, kalau nak beli, beli sahaja. Singgah sahaja setiap tempat yang ada. Best tak best lain cerita. Banyakkan membaca supaya senang nak tuju tempat kalau anda tiada masa.


Tolong jangan jadi macam aku, sudahlah bertahun tak pergi tapi dah p tak dapat nak ke tempat yang dituju. Memang rareeee gilalah. Takpe takpe nanti nak pergi lagi. Semua tempat aku nak singgah. Amacam, gigih kan aku?


Nanti aku buat entry ringkasan & tips mudah untuk ke Cameron Highland supaya mudah untuk buat rujukan diri sendiri. Ayat panjang-panjang belum tentu ada yang baca sampai habis. Eh, jangan terasa ya!


Gambar? Entry lainlah. Huhu.


Kami balik terus singgah Mydin Meru, Ipoh dan aku laju beli coklat masakan. Nak juga coklat strawberry. Haha!







guna AKAL berfikir,guna HATI merasa dan guna JARI meluahkan ^ ___ ^

16 dak comei sayang YUI:

ikafantasi said...

ngidam plak coklat strawberry

Umie Amirain said...

haritu saya pergi pon camtu...alih2 balik macam2 menyesalnya...lain kali nak kne plan betol2...klo bole siap print plan cameron lagi...hehehe

Unknown said...

byk penyesalan adoyai :l

AnneRaini said...

alah sayangnye..nape xpatah balik? alang2 dah sampai kalo akak pergi semua. kitorg bape kali ualng alik tanah rata brinchang tu tau.

Cik Itah said...

salam. waaa..bestnya pegi cameron highlands!

Umie Nadhirah said...

gigih sangat.
terasa kesejukan nya sampai sini hehe ^__^

Chot said...

cnfirm kena pergi lagi tu..hihi

Rizziela said...

mmg pun..mcm2 air sekarang orang jual..harga memang x menahan kan :D

Mun said...

bertahun rasanya x naik cameron ni...huhuhu

bestnyer yui...

Aty Fared said...

dari hari ke sehari plan nak gi cameron ni...dekat jer ngan umah..konon nnya..heheh.. last sekali masa dating2 dulu 4 tahun lepas kot...;p

Aty Fared said...

dari hari ke sehari plan nak gi cameron ni...dekat jer ngan umah..konon nnya..heheh.. last sekali masa dating2 dulu 4 tahun lepas kot...;p

Adriannasyaz said...

Betui tu yui..klu berkenan..snggh beli ja..jgn tnggu2..nnti kdai ttp..rugi..hehe

Unknown said...

dapat gak la yui pegi cameron jugak.. jijah lgsg xpernah pegi sana..huhuhu

Shida Radzuan said...

haaa..bagus juga yui buat entri cmtu nnt nk bookmark sbb mmg shida ngn family mmg nk bcuti ksana dsbbkn bbrpa pkara xsetel so xjd pegi 3x kot cancel huwaaa :(

Azhafizah MN said...

takpe yui..pasni ade rezeki pergi lagi borong sakan ape yang patut xde lah menyesal..heee

Unknown said...

memang nasebla yui beli satu...mahal bebenor tu....nata tu berapa sangat...huhu