tentang
banner
tutor
fb
home

Friday, August 29, 2014

Anjing di kawasan rumah sewa

Makin banyak anjing liar di kawasan perumahan aku walau mereka bukan jenis menganggu orang. Buat hal sendiri. Ada macam-macam spesis. Dari yang besar sampai yang kecil. 

Dalam banyak-banyak anjing, ada seekor anjing hitam kecil rajin singgah rumah aku. Sebab apa? Kami rajin letak makanan yang tidak habis/saki baki tulang letak luar rumah ( berdekatan pagar ). Kenapa dia saja yang datang? Sebab dia saja yang muat masuk pagar kami. Mehmehmeh. 


Dulu kami suka letak sebab akan ada kucing-kucing jalanan yang singgah nak berteduh/makan/minum. Sayangnya sekarang dah tak jumpa. Mungkin dah berhijrah ke tempat lain. Sob sob sob. Sedih. 


Maka pengganti buat masa ini, tengok anjing liar sahaja. Bantu sikit macam itu pun jadilah. Nak dibuat main dan dibelai tak boleh. Huhu.


Tiba-tiba rindu dengan kucing-kucing kesayangan di rumah.


Simpati dengan haiwan-haiwan terbiar. Sayu tengok. Pernah dengar kisah hamba ALLAH masuk ke syurga hanya kerana seekor anjing? Jadi jangan menganiaya binatang ok. Kalau tak suka sekalipun jangan sampai menyeksa mereka.




guna AKAL berfikir,guna HATI merasa dan guna JARI meluahkan ^ ___ ^

8 dak comei sayang YUI:

AnneRaini said...

akak takut giler dgn anjing kot...sbb dulu pernah kena kejar dgn anjing...hahaha...tp anjing dlm kurungan akak tak takut ah.. siap berlagak lg..hehehe

Mila Hilas said...

klo x mengganggu xpelah..tp yg jenis manusia suke seksa binatang ni memang xleh nk ckp ape lah..geram jgk kdg2 tu

Ezy Loy said...

teringat dulu zaman2 duk poli.. dkt umh sewa ade byk anjing.. sllu kene kejar.. huhu

Azhafizah Md Nor said...

kalau fiza nampak anjing fiza lari dulu..risau betul kalau dia datang dekat dan gigit..huhu

Hazmin Hamudin said...

Kalau saya elok buang je tulang2 tu elok2. Macam kotor lak macam tu. hehe

Cik Itah@RRP said...

salam. tak suka anjing..takut T.T

menabung HP kat sini :)

Nadia Johari said...

kucing dah tukar anjing..hhee..kalau manja takpe jangan ade liar

lynndamya said...

Salam, haaa anjing2 jalanan ni ade yg baik ada gak yg nakal suka kejar org yg naek motor..jahat betul~ haha..yup2, mmg bantu mcm tu rasa dptlah ringankan beban diorg even anjing..tak suk dgn org dewasa yg xsuke kucing pastu tendang kucing tu..geramnya!!