tentang
banner
tutor
fb
home

Tuesday, September 09, 2014

Bagaimana untuk elakkan kucing memancut?

Aku ini takdelah "hebat" untuk tahu secara teliti tentang kucing tapi sekurangnya aku belajar dari pengalaman dan kadang-kadang baca info yang sahih termasuk dari pihak veterinar sendiri. Ada yang bertanya padaku,


Bagaimana untuk elakkan kucing memancut?
Khasnya buat kucing jantan. Berdasar pengalaman, sampai satu tahap/peringkat umurnya, kucing akan memberi tanda. Dengan memancut sedikit pada tempat yang dia nak. Ada beberapa sebab yang aku tahu :

1) Sebagai tanda kawasan
2) Faktor usia
3) Faktor kesihatan


Nak elak? 
Secara jujur benda ini adalah perkara normal yang akan terjadi. Solution terbaik, hantar pada veterinar untuk proses neuter. 


Kalau cara klasik/cara orang tua
Letak hidung kucing pada kawasan yang ditanda. Maknanya pastikan hidung dia kena pada tempat tersebut. Cara macam ini agak berkesan terutama pada yang suka berak merata. Bab kencing belum try.  Konon ini sebagai amaran tuan kucing tak suka kucingnya buat macam itu. 


Letakkan daun limau purut ( beberapa helai ). InshaaALLAH tempat tersebut takkan diusik lagi kucing. 


Ini semua hanya cara tradisional dan moden. Tak salah untuk mencuba. Dah cuba baru tahu kesannya kan? Apa pun perkara begini adalah lumrah. 




guna AKAL berfikir,guna HATI merasa dan guna JARI meluahkan ^ ___ ^

19 dak comei sayang YUI:

Mila Ahmad said...

boleh try dulu mana tau kot2 berkesan

*saya jual inai daun berminat whatsapp ye, no ada dkt blog saya

Chot said...

Limau purut ekk? Ok.nnt pesan dkt mak. Sy hntr 2 eko kucing balik kg..jd kucing kampunh dah mereka

licha said...

guna daun purut ea? licha tak bela kucing..tenkiu yui

Anum said...

thanks for tips

Tie HT said...

ooo boleh cuba nanti
thanks yui sharing :)

fieda said...

kfieda bru je menghadapi msalah ni...kbtln plk yui share..tq ye..

Unknown said...

letak hidung dia pada tempat yang ditanda tu maknanya tempat yang dia memancut tu ke??

lynndamya said...

Salam, yeayy thanx yui update pasal ni..owhhh camtu rupanya, cara tradisional tu pun mcm best gak..haha..okay nanti try..tggu kucing sy tua dulu, skang dia masih dewasa lagi..hehe

eima said...

yg limau purut tu x jln dah buat dah ... die ttp pi berak jg .. benci ...

yg nk letak kat hidung tu ..aku nk tangkap pun x dpt punya laju berdesup die lari .. cam ne aku nk tenyeh hidung die kat laman belakang rumah ngan mesin basuh aku .....

aku spray shieldtox outdoor je kat taik ngan mesin basuh aku ... dah 2-3 minggu dh die tak dtg ...tah2 dah mati ...

AnneRaini said...

memancut tu apa? kencing ke? ke yg lagi satu?? sorry akak inesen bab kucing ni..hahaha

Azhafizah MN said...

nak try lah letak limau purut tu..kdg² dorang ni ikut mood nak membuang dalam pasir tu kdg² membuang kat tempat tanda tu..

Unknown said...

oooo begitu... baru tau yelahh xpernah ada kucing sebelum ni..tp skurang2nya dpt info dr yui

IntaNBerliaN said...

oo camfgitu... tp nk pegang kucing la plak takut... umah akak ni pun ada je kucing2 yg suka berak.. xtau la kucing sape...

Unknown said...

Yui..akak tag yui kat sini

http://www.dianarashid.com/2014/09/giveaway-saya-nak-vitamin-shaklee-rm500.html

Wak Lat said...

Salam. Hee tidak ada kucing dirumah.

ayuzan said...

Kucig jantn mmg gitu bila da besar sikit. Pening tengok.

Cik Rose said...

Ros nak try guna daun limau purut tu lah.. sebab kawasan kuarters Ros kat jb ni ada jugak kucing yang buang air besar.. thanx Yui..

Nadia Johari said...

letakkan hidung..hehee..kesian pulak..daun limau purut tu macam ok..

Shida Radzuan said...

yui..mak shida spray dgn ridset tempat dia buang tu..