tentang
banner
tutor
fb
home

Wednesday, March 25, 2015

Dugaan, cabaran dan usaha kerana kucing

Sedia maklum, aku merupakan salah seorang pencinta haiwan terutama kucing. Tak berapa pelik kalau rumah di SS dipenuhi kucing disebabkan kasih sayang kami sekeluarga terhadap mereka.


Tak terlepas dugaan dan cabaran ketika mereka bersama kami.
Kalau dikira dengan teliti dari awal kami bela, mungkin lebih 100 ekor. Ada yang masih hidup dan ada yang telah pergi.


Aku sebaik mungkin jaga kebajikan mereka mengikut kemampuanku.
Belai mereka seadanya.
Rawat mereka ketika sakit.


Dugaan biasa bila membela kucing
Saat kita kehilangan mereka. Kadang kita tak boleh nak terima tapi apakan daya kerana itu sudah takdir. Redha adalah yang terbaik.


Ada yang diuji dengan penyakit.
Pernah dalam satu masa kami kehilangan lebih 5 ekor dalam masa satu minggu. Akibat penyakit berjangkit. Penyakit yang tak dapat dirawat.


Pernah juga yang mengalami buasir, kesukaran ketika melahirkan anak, penyakit mata, batu karang & pelbagai lagi. Kami tetap harungi dan berusaha sedaya kami.


Banyak cabaran tapi kami tak kisah kerana kasih sayang lebih menguasi. Dah tak nampak kesukaran. Usaha sebaiknya. Nak tengok mereka sihat.


Baru ini kami diuji lagi.
Kika disahkan menghidap kanser payu dara. Ada lubang yang terbuka di putingnya
[ gambar Kika ].
Melihat dengan mata kasar, dia hidup seperti biasa. Masih mampu makan dan bergerak ke sana sini.
Sayu hati ini.


Apa pun, kami akan berusaha.
Kadang kita diuji saat kita masih mengalami masalah.
ALLAH uji tanda DIA sayang.


Album jualan kilat untuk pembedahan Kika {album}



guna AKAL berfikir,guna HATI merasa dan guna JARI meluahkan ^ ___ ^

7 dak comei sayang YUI:

Siti Rohaida Yusof said...

kesiannya dia...moga dia akan cepat pulih ye..

Nurzakiah Hanum said...

usaha tangga kejayaan

ArY+ShA=AmZaRFaYyAdH said...

Assalam yui,
yui tabah n kuat tau
kalao akak memang surrender
mudah sangat menangeh sob3
moga segalanya dipermudahkan yer yui :)

Diana Rashid said...

sama la dengan kucing2 mak akak kat kampung tu..pernah terjadi seminggu tu 4,5 ekor mati..tapi dia tetap bela jugak sampai sekarang..memang la makan kos tapi dah sayang nak buat cemana..kan?/

Tihara said...

kesian kika, moga dimudahkan urusannya yu..insha Allah

azizah green line said...

sabar yer yui..moga kika cepat sembuh

Azhafizah Md Nor said...

semoga kucing yang dijaga sihat² hendaknya