tentang
banner
tutor
fb
home

Monday, June 08, 2015

BUAH-BUAHAN TEMPATAN DARI RUMAH OPAH

Kelmarin berkesempatan balik kampung nak jenguk opah & saudara yang lain. Sampai sana, makcik pelawa suruh ambil buah apa yang ada. Yelah, dari jatuh terbuang busuk, baik bagi pada yang nak.


Aku apa lagi, laju saja pergi terjah ke pokok-pokok yang ada.
Paling tak menahan tengok jambu susu. Walau dah tak banyak tapi ini dah mencukupi.


Yang warna hijau itu kami panggil buah rembia. Macam buah staq tapi bukan. Ini tak masak lagi tapi boleh dimakan. Rasanya masam-masam, sedap sangat! Buahnya banyak seperti anggur.




Dapatlah 4 jenis buah. Tengok pokok durian, fuhhh banyak buah yang dah timbul tu. Tunggu musim je lagi. Nyum nyum.


Untungnya ada tanah keliling rumah, boleh tanam macam-macam. Best!




guna AKAL berfikir,guna HATI merasa dan guna JARI meluahkan ^ ___ ^

13 dak comei sayang YUI:

Nurzakiah Hanum said...

wow bestnya

nor nazliana said...

sedapnyerr buah jambu susu tu dgn buah rembia tue..melelh air liur

Tie HT said...

Alhamdulillah tumpang syukur. .
Memang best kalau ada pokok buah ni
Akak paling suka buah mangggis dan ranbutan..
Sedapnya :)

Nurul Baidurah said...

wah...best nya...

AinAthirah Anuar said...

Fav yiu oiiii. semua tu . Ya Allah sedapnyaaaaaaaaaa

eima said...

nak jambu bol tu sedapnya hai ........ lama tak makan dah berbelas tahun dah

Alongxp said...

Jambu susu, pertama kali tengok, jauh sekali pernah merasa, bungkus ikat tepi plzzz... hehehehe

eMMe said...

buah2 ni payah nak dapat kat Bandar, mana ada... balik kg syok, sume mende makanan ada...

fifie feyca said...

wah buah apa tu? btw bezznya siap ada pokok durian lagi.. berbuah plak tu.. fuyo.. post sni sikit ti eh.. peberet fruit tu..

Mayang ABDUL RAZAK said...

jambu susu.. lama akak tak makan, bkn senang nak jumpa ni

mun said...

seronoknya klu ada kampung..ada pokok buah...

ArY+ShA=AmZaRFaYyAdH said...

Assalam yui,
huntunglaaaaaaaaaaa :)

Azhafizah Md Nor said...

bertahun dah tak makan buah jambu susu tu..susah nak dapat kot. buah kundang pun sama..sedapnya!