tentang
banner
tutor
fb
home

Monday, June 22, 2015

RESEPI MUDAH : Mashed Potato ala KFC

Pagi 16/6/2015 yang lepas ( di mana aku AL ), aku sempat masak 2 menu. Salah satunya mashed potato. Sebab cara masak & bahan yang ringkas.




Bahan-bahan :

1) 5 biji kentang
2) 2 sudu buttercup ( untuk rasa lemak )
3) Sedikit lada
4) 1 cawan/kotak kecil susu segar


Cara-cara :

1) Kupas kentang & potong 4
2) Rebus hingga empuk ( cucuk guna garfu untuk tahu kentang empuk/tidak )
3) Tapis air rebusan & lenyekkan kentang
4) Masukkan butter ( akan cair bersama kentang )
5) Campurkan serbuk lada ( ikut suka kuantiti )
6) Masukkan susu segar sikit demi sedikit sehingga nampak lembut


Sedia untuk dimakan. Memang sedap sebab rasa creamy. Kuah aku tak buat sebab malas. Hahahah. Makan macam ini pun dah rasa cukup. Sesuai sangat nak dijadikan makanan sahur.


Selamat mencuba!




guna AKAL berfikir,guna HATI merasa dan guna JARI meluahkan ^ ___ ^

13 dak comei sayang YUI:

Nurzakiah Hanum said...

sedapnya

AinAthirah Anuar said...

sedapnyaaaaa. sauce dia boleh buat blackpaper sauce . yg instant ada. dapnyaaaaaa

cik hani said...

sedap ni.

suami ada buat hari tu.. kentang 4 bijik pun puas makan

Ein Farah said...

lame da xbuat mash potato. da xrajin da. hihi

wahida said...

sedapnya yui!! rajin yui...

Kniedaz said...

senang tu..boleh try nanti

Diana Rashid said...

Anak akak siap pesan bulan puasa tak mau makan kentang..hahahah...jemu dah agaknya..

Ayu Zan said...

wah.bole buat. sbb tadi pagi ayu sahur mashed potato kfc(semalam buka punya) dan rasa energetic sepanjang hari even pam susu 3x kat tmpt keje.hehhee

Azhafizah Md Nor said...

makan camni pun sedap yui.

eMMe said...

Sdap mmg sdap yui, kalo akak kene de nasi, tak kisah kentang lenyek ni gaul dgn nasi.. akak ni makan berat2 je, hehehe...selera besar kan, hahaha!

Eka Tikah said...

kite kalau terasa nak makan mashed patato, pergi serbu kfc je. hehe. sebab fikir takut buat tak sedap mcm kfc. ><

ArY+ShA=AmZaRFaYyAdH said...

Assalam yui,
pebert menu jugaks :)

Shahida Dzulkafli said...

Pergh!!creamy je rupanya..