tentang
banner
tutor
fb
home

Thursday, February 18, 2016

Resepi Mudah : Tomyam Campur

Bila orang bujang masak lepas tu bahan pun ada ala kadar. Kekdahnya masak macam ini jelah. Nasib baiklah aku dah beli siap daun limau purut. Serai je takde, tapi takpe itu tak jadi masalah.


Bahan-bahan :

1) Isi ayam dipotong kecil
2) 3 helai daun
3) Sedikit lobak
4) 3 ulas bawang putih
5) Sedikit batang saderi
6) Sebiji tomato
7) Sedikit garam
8) Air sebagai kuah
9) 1/2 sudu perisa tomyam ( ganti sebab serai takde )
10) Sedikit cendawan

Cara-cara :

1) Panaskan air. Masukkan semua bahan & tunggu masak. Lebih kurang 15-20 minit. Tengok ayam masak atau tidak.
2) Lebih sedap jika ditambahkan bahan lain seperti udang, sotong. Ikut selera masing-masing.





Paling mudah buat tomyam laaah. Ada orang suka letak sedikit santan. Ada yang letak sedikit minyak. Ikut koranglah janji ada rasa tomyam. Kadang beli kat kedai, isinya takde, "rumput" je banyak. Faham apa tu rumput? Tu haaa, serai dan daun bagai!!


Jadi, nak senang, masak sendiri. Maaflah ya, ini menu orang bujang. Jangan plak nak bandingkan dengan orang yang pro masak.


Yang berdiet atkins, tak payah bubuh perencah tomyam ok. Sedap juga tanpa itu!


Aku memang tak pandai masak? So?? Lalalalala.




guna AKAL berfikir,guna HATI merasa dan guna JARI meluahkan ^ ___ ^

8 dak comei sayang YUI:

Nurzakiah Hanum said...

sedapnyaaaaaaaaaaaaaaaa

Siti Nurzafirah said...

Zaf panggil sampah terus.. hahaha

Mrs Velentine said...

febret my wani

♥ aiNa yaZiD ♥ said...

tomyam buat sendiri puas hati. Kalau dkt kedai "rumput" je tggi mangkuk.. x puas makan. hihi

Dunia Zumal said...

Sedap nie Yui...

Nurul Baidurah said...

tom yam memang sedap...

mshazadoes said...

lapaaaaaa... >_<

Azhafizah Md Nor said...

Favourite fiza tomyam tapi xpernah dapat buat tomyam sedap..huhu