tentang
banner
tutor
fb
home

Friday, February 26, 2016

Resepi Mudah : Jagung Rebus berlemak ( lagi sedap dari yang beli )

Wahh, tajuk kemain berani mati kabor lagi sedap dari yang beli. Eh, memang serius !! Korang tak percaya, harus try resepi mudah kali ini. Memang berlemak cukup rasa, tak payah nak tambah pak aji bagai ( tak elok ).

.
Bahan-bahan :

1) Jagung paket ( beli saja apa jenama sekalipun, yang ini jenama Tesco )
2) Sedikit buttercup ( pastikan jenama ini sebab memang berlemak )
3) Sedikit garam
4) Air untuk rebusan ( ada yang guna cara kukus )
5) Sedikit susu manis ( dalam 1-2 sudu )

Cara-cara :

1) Panaskan air
2) Basuh jagung dan terus masukkan dalam air
3) Rebus lebih kurang 15 minit atau hingga jagung lembut
4) Toskan air ( tinggal air sedikit je untuk hirup )
5) Masukkan buttercup ( untuk setengah bungkus jagung, letak lebih kurang 4 sudu buttercup )
6) Masukkan sedikit gram & susu pekat manis
7) Kacau sebati & siap !!




Korang rasa sendiri jagung tu. Bagi aku ini dah terbaik. Beli kat luar 1 cup hampir RM 3.50. Rasa pulak tak seberapa. Haaaa, buat sendiri. Kos pun tak sampai RM 5 dapat 1 periuk. Huahuahua.


Selamat mencuba!





guna AKAL berfikir,guna HATI merasa dan guna JARI meluahkan ^ ___ ^

15 dak comei sayang YUI:

AnneRaini said...

akak suka jagung tp sejak dua menjak ni xleh nk mkn sgt sbb bdn berangin...

Cik Itah said...

kan kan..buat sendiri lagi puas makan hehehhe

Eka Tikah said...

akaaaaaakkkk, sedapnyaaaa jagungggg. Nak nangis rasa.

hahaha :P

AinAthirah Anuar said...

MashaAllah sedapyaaaaa yuii

PeRdU cINta said...

setuju,,puas makan boleh ulang banyak kali kan yui...terbaik...

miss eimanhikmah said...

sedap nyeee..

Siti Rohaida Yusof said...

memang senang buat ni...kat rumah pun rajin buat...boleh makan banyak2

Rizziela said...

Sedapnya

najwa zahid said...

feveret sya!!!

Tasha Aqisha said...

betul tu.. lebih suka buat sendiri..

miss zyaroses said...

wah sedapnya tengok jagung nie. cuba tambah susu manis skit perrgghhh sedap sgt2...

Yun Sing said...

Suka makan ni ^^ Nanti boleh try :)

aRz MoHa said...

buat sendiri lagi puas hati kan? kekadang bila beli tak rasa apa pun ada...buat sendiri ikut rasa mulut sendiri...pastu leh ulang dan ulang

Mrs Velentine said...

sedap

Azhafizah Md Nor said...

fiza pun buat macam ni..sedap dan puas makan