tentang
banner
tutor
fb
home

Wednesday, July 16, 2014

Resepi : Biskut Lidah Kucing

Cuti Nuzul Al-Quran ku manfaatkan dengan mencuba biskut lidah kucing. Macam biasa resepi aku ambil dari rakan di resepi ringkas. Walau nampak leceh tapi kepuasan itu menjadi keutamaan.




Cara-cara

1) Ayak tepung jagung, tepung gandum & emplex
2) Pukul mentega dan gula hingga kembang. Kemudian masukkan sedikit demi sedikit putih telur
3) Masukkan pula tepung yang diayak & putar hingga sebati
4) Bahagikan adunan ( ikut berapa warna nak letak )
5) Dengan gunakan piping beg atau plastik yang dipotong halus hujungnya, bentukkan biskut lidah kucing
6) Bakar selama 15 minit dengan suhu 150'c

* Putih telur perlu 100 ml ( anggaran 3 biji telur gred A )


Tips sediakan biskut lidah kucing :

1) Jarakkan biskut ketika piping sebab bila dimasak akan kembang
2) Apabila keluarkan dari oven, biar seketika sejuk. Kemudian baru masukkan dalam bekas. Kalau terus masuk biskut akan jadi lembik
3) Jangan terlalu lama masak takut warna akan menjadi pudar. Jadi, rajinkan diri jenguk oven
4) Griskan sekali sahaja tray anda
5) Boleh beli tray khas di kedai bakery ( RM 15.90 ) atau boleh cuba cara aku seperti di atas


Resepi memang mudah tapi masa yang diperlukan? Ya ampun lama bangat. Hahahaha. Tapi takpelah sebab suka tengok colourfull jadi aku gigihkan juga.


Percubaan pertama alhamdulillah berjaya. Baru ku faham kenapa biskut ini dijual mahal ( 30 sen sekeping ) padahal bila masuk mulut rangup begitu sahaja. Ekekekeke.


Aku tak pasti kenapa biskut ini dinamakan lidah kucing walhal lidah kucing tak semeriah warnanya. Nasib baik sedap. Hahaha.


Selamat mencuba!


* Aku hanya mencuba biskut yang mudah, bahan yang senang dicari & senang disediakan. Berjaya atau tidak itu lain cerita yang penting aku dah cuba. Sekian.




guna AKAL berfikir,guna HATI merasa dan guna JARI meluahkan ^ ___ ^

13 dak comei sayang YUI:

lynndamya said...

Salam, haa yui rajin buat, pe kata yui buat bntuk love pulak..boleh bisnes jdkan doorgift..:D haha sy ni malas nak buat..hehe :p

Nurzakiah Hanum said...

SEDAP KAN

Mrs Velentine said...

rajinnya yui..hihi..teringin nak buat...

Cik Itah@RRP said...

salam. rajinya hehe

eima said...

ooo cam ni rupanye cara nkletak kaler2 tu

Azhafizah Md Nor said...

rajin yui buat..fiza tak pernah cuba buat lagi..kemalasan mungkin walaupun simple..tunggu rajin baru buat.hehe

^^eKaTiKaH^^ said...

ushh, cantiknyaa. hehe. rajin akk try

Shida Radzuan said...

ade je msa yui ke dapur kn bt itu ini..seronok tgk..kdg2 bbrpa resepi yui ade gak shida cuba2 bt :)

Ayu Zan said...

sebab bentuk nipis mcm lidah kucing kot.

ros_reeza said...

rajin Yui mencuba..

Nisa Greennnpanda said...

comelll je tgk kaler die... nnti nk try la wat... hannah msti suke..

Mimi Azirah said...

nti akak nk try buat biskut nih...bhn lain dh tgl nk cri emplex jer

Mimi Azirah said...

nti akak nk try buat biskut nih...bhn lain dh tgl nk cri emplex jer