tentang
banner
tutor
fb
home

Friday, March 04, 2016

Resepi Mudah : Paprik Campur

Jujurnya, aku memang tak pandai masak. Tapi bila ada ja menu mak yang aku rasa terlalu suka, aku gigih tanya mak macam mana caranya. Cehhh, rajin kan tanya ?? Hahahaha.


Biasa dah kan kalau makan kat luar, order nasi goreng paprik. Datang paprik kadang ada kuah, kadang langsung kering. Sedap juga telan sampai habis. Tengok bahan mudah sangat.


Jom kita belajar paprik campur yang sangat ringkas.


Bahan-bahan :

1) Lobak, bunga kubis, batang saderi, cendawan, ayam, 3 helai daun limau purut, 1 biji bawang merah, 4 ulas bawang putih
2) Sedikit sos cili & sos tomato
3) Sedikit air ( untuk bagi kuah ) & sedikit garam


Cara-cara :

1) Tumis bawang hingga naik bau. Masukkan ayam & sayur yang lain serta daun limau
2) Masukkan air & sos
3) Gaul sebati & tambah garam secukup rasa
4) Siap dan sedia untuk dihidangkan

* boleh campur bahan seperti udang,sotong & lain-lain mengikut citarasa masing-masing. Yang penting kena ada daun limau purut, itu penyedapnya !!




Menu orang bujang macam ini jela ya. Jangan pelik sebab aku pemalas orangnya. Lalalalala. Dah tahu cara, memang senang.


Selamat mencuba !!




guna AKAL berfikir,guna HATI merasa dan guna JARI meluahkan ^ ___ ^

6 dak comei sayang YUI:

Siti Nurzafirah said...

hehe.. yui rajin tanya... kalau zaf, semua Google... alhamdulillah... perut kenyang...

nadialadzim said...

saya suka masakan yang mcm ni..semua dah ada dalam 1 lauk..ayam sayur semua cukup..senang..tak yah masak banyak2..hihi..

Yun Sing said...

Nampak sedap T_T

Tautan Hati NabilaHasyim said...

bujang pun, janji kenyang makan..
masak sendiri lg best, puas hati

Mrs Velentine said...

sedapnya..nnt boleh try tq share yui

Azhafizah Md Nor said...

suka masak paprik sebab campur sayur senang masak satu lauk je.