tentang
banner
tutor
fb
home

Tuesday, December 22, 2015

Kenapa asal Perak tapi tiada loghat Perak?

Bila org tnya, asal mna?
"Perak.."
"Tp knpa takde loghat perak pun.. ate kome mcm cte hantu kak limah tu"..
Haish..😂.. meh nk ajaq sikit..

*Perak ni ada 5 loghat..ataupun dialek..
Yg mna dduk belah utara tu, cth parit buntar & bagan serai ataupun senang cerita daerah kerian ni, lebih kpd loghat utara mcm penang or kedah..
* Bahagian Hulu Perak plak, cth Kroh, Grik dan Lenggong, depa banyak guna dialek Patani, seakan-akan dialek Kelantan sikit..
* Daerah Kinta plak, dialek dia berbeza ikut masyarakat jugak. Majoriti penduduk kt sini datang dari kepulauan Indonesia..
* Bahagian Perak Tengah mcm kt Kuala Kangsar, Bota, Parit, dialek dia la yg ada 'ate kome' mcm dlm cta hantu kak limah tu ha😂.. ni la dialek asli Negeri Perak.
* Bahagian perak selatan plak iaitu daerah Batang Padang smpai Bagan Datoh, dialek dia lebih kurang mcm dialek selatan Semenanjung mcm Selangor dan Johor..
So, harap lepas ni takdak la yg expect semua org perak akan ckp 'ate kome' ye



C&P : Facebook
===============================
Kesimpulan :
Che' lahir di Parit Buntar. Jadi takyah pelik kalau che' loghat utara takde ate kome mike wink emoticon

guna AKAL berfikir,guna HATI merasa dan guna JARI meluahkan ^ ___ ^

7 dak comei sayang YUI:

seraa rose said...

owhhh 5 loghat ya.. bnyk tu.. rasanya kat kelantan ni 2 je kot. yg ala2 siam sepadan takbai tu lps tu loghat kelantan biasa lah..:)

E'in said...

kite bako je *sambil buat tgn gaya usop wilcha* hahah

Ana Fatihah said...

Kawan2 dari Perak blh kata semua cakap macam bahasa standard. Maybe sebab dorang cakap ngan saya kott. Kalau trkeluar ate kome, mahu trnganga nak memahamnya. :D

zazanizam said...

hehehehe

Myra Jay said...

Hehheee.. betol tu..
Perak memang banyak loghat, tapi paling pemes loghat lepas citer hantu kak limah tu la kan :)

Dunia Zumal said...

Tok Zumal asal Bagan Serai, walau lebih 30 tahun di Perlis tapi loghat Perak kekal sampai sekarang. Walaupun orang Bagan Serai, loghat macam Kedah tu cuma hang, hampa ja... Lainnya ayo, pasior gak ^-^

Azhafizah Md Nor said...

confused jugak kekadang tu :)