tentang
banner
tutor
fb
home

Thursday, December 17, 2015

Terjemahkan tulisan jawi ke rumi di bahagian komen

Allah, memang lama aku tak menulis jawi. Dulu ada juga baca surat khabar jawi tapi rasanya sekarang dah takde ( edisi Utusan ).




Haritu saja tangan gatal menulis di atas kertas kosong. Rasa macam budak baru belajar menulis pula. Huaaaaaa. Dulu pandai khat tapi bila dah lama tak praktikkan, terus jadi hambar.


Jadi sekarang nak asah balik.


Oh ye, korang yang boleh baca apa aku tulis di atas, sila terjemahkan dalam bahasa rumi di bahagian komen. Kalau rajin. Hahahah! Hadiah? Jeng jeng jeng. Terjemahkan dulu naaaa.


Maaf sebab macam tunggang langgang.







guna AKAL berfikir,guna HATI merasa dan guna JARI meluahkan ^ ___ ^

16 dak comei sayang YUI:

Ana Fatihah said...

Kenapa awak baca apa yang saya tulis merapu ini?
Nampak benar lama tak tulis jawi. Huhuhu.
Awak reti baca?
Awak hebat!!

****************************************************

Haha. Slamat berlatihlah ye. :)

Liyana said...

Kenapa awak baca apa yang saya tulis merapu ini ? Nampak benar lama tak tulis jawi . huhuhu ... Awak reti baca ? Awak hebat !! .


The Talking Diary

IntaNBerliaN said...

kenapa awak baca apa yang saya tulis ini?

nampak benar lama tak tulis jawi. hu hu hu

awak reti baca?

awak hebat!!

btw, a'aa akak pun dah lama tak baca tulisan jawi... samalah, masa utusan dulu ada jugak baca.. tapi sekarang dah takda rasanya...

zazanizam said...

kenapa awk baca apa yg saya tulis merapu ini? nampak benar lama tak tulis jawi hehe. Awk reti baca? awak sihat!! [xberapa pasti ayat yg last hehehe].

eima said...

Kenapa awak baca apa yang saya tulis merapu ini?? Nampak benar lama tak tulis jawi ha ha ha. Awak reti baca? Awak hebat!!

Betui ke...ai dulu tak reti sgt bc jawi sbb x sekolah petang tp sejak ada ank sekolah ai jd pandai.

zazanizam said...

yui hehehe.. baca skli lgi awak hebat !! muahahahaha..

Mr Mahmud said...

kenapa awak baca apa yang saya tulis merapu ini?

nampak benar lama tak tulis jawi huhuhu

awak reti baca?
awak hayati!!

najwa zahid said...

knapa awk baca apa yang saya tulis merapu ini? nampk bnar lama x tlis jawi . huhuhu. awk reti baca? awk hebat!!

i don't know why i reply..hahahaha

Noratiqah Adib said...

kenapa awak baca apa yang saya tulis merapu ini?

nampak benar lama tak tulis jawi. hohoho..

awak reti baca? awak hebat!!

harharr~ :D

Amanina Mads said...

wahhh.. dh lama xtulis jawi. hehehe

azizah green line said...

jap eh.. jijah translate

kenapa awak baca apa yang saya tulis merapu ini.. nampak benar lama tak tulis jawi.. hua hua hua
awak reti baca? awak hebat..


ehh betul kot.. asah balik gak ni!

plain83 said...

"Kenapa awak baca apa yang saya tulis merapu ini?
Nampak benar lama tak tulis jawi. Hu hu hu..
Awak reti baca?
Awak hebat!!"


p/s: betul tak? dapat hadiah tak, blog review ker... kehkehkeh :p

Mohd Noor Shawal said...

shawal tahu shawal tahu! ^^ hehehe

Kenapa awak baca apa yang saya tulis merapu ini? Nampak benar lama tak tulis jawi. Hu Hu Hu.. Awak reti baca? Awak hebat!!

yeay... hahaha.. ada salah part ejaan tu.. hehehe.. but awesome ar! rasa best pulak main translate translate ni.. hahahaha... tq!! ^^v

http://akubukaninnocent.blogspot.com/

AzizMostafa said...

> Jadi sekarang nak asah balik.

@ Membandingkan dengan Rumi,
1. Jawi lebih indah, lebih mudah @ lebih menarik.
Huruf Rumi = a+A+b+B+d+D+e+E+gG+h+H+q+Q+r+R = 26x2 = 52 bentuk berdiri sendiri.
Huruf Jawi = Sahaja 19 bentuk yang manis @ Tari-menari.
Tidak seperti Rumi, Jawi suka bercantum: Hanya ekor-ekor huruf perubahan seperti yang ditunjukkan di sini
http://www.macarabia.net/attachments/12949/
http://typophile.com/files/QB.pdf
Tetapi kebanyakan orang Melayu tidak mengetahui.
Rumi diambil, Jawi tak dihapus. Masa akan menentukannya.
2. BM adalah bahasa fonetik, seperti Arab.
Cara terbaik adalah ditulis dan diSilangkata dalam Jawi
http://typophile.com/files/Silang%20Kata%20Kelopak_0.pdf
Semoga Bermanfaat & Selamat Maju Jaya

tiga lalat said...

kenapa awak baca apa yang saya tulis merapu ini?

nama ?? tak benar lama tak tulis jawi .. huhuhu ..

awak reti baca?
awak sehat???

ps. wak pon dh berkarat baca jawi nih, merangkak2 jeer

Azhafizah Md Nor said...

Kenapa awak baca apa
yang saya tulis merapu ini?

nampak benar lama tak tulis jawi. hu hu hu..
awak reti baca?
awak hebat!!