tentang
banner
tutor
fb
home

Thursday, October 08, 2015

Kucing ke-13 dimandulkan : Atam

Hari Isnin 28/9/2015, aku ambil AL motif utama nak bawa Atam kasi/mandul. Atam adalah kucing jantan yang sedang giat menggatal dan buat bising. Jalan penyelesaian, neuter!


Proses memandulkan kucing jantan dipanggil neuter 
& kucing betina dipanggil spay
Neuter adalah proses di mana kedua-dua testikal kucing jantan akan dibuang
Spay adalah pembedahan di mana bahagian uterus, tiub fallopio & ovari kucing dibuang



Apa langkah yang perlu dilakukan?
Sama seperti kucing betina juga

1) Buat temujanji
2) Puasakan kucing lingkungan 8-10 jam sebelum pembedahan ( jangan makan dan minum )
3) Akan diberikan ubat pil antibiotik
4) Kos pembedahan untuk neuter kucing jantan di veterinar kerajaan Sungai Siput (U) hanya RM 40



Separuh sedar 


Alhamdulillah seekor demi seekor aku cuba mandulkan bergantung kepada situasi kewangan. Oh ya, dana untuk meow masih ada. 100% hasil jualan akan aku gunakan untuk anak-anak bulus di rumah & jalanan.


Album : Dana Untuk Meow


Terima kasih kepada yang sudi war-warkan jualan ini & terima kasih juga buat mereka yang sudi menderma tanpa membeli. Moga ALLAH murahkan rezeki kalian. 


Entry proses spay/mandulkan kucing betina :
Kiut  (mati 12/9/2015)


Entry proses neuter/mandul kucing jantan :
Shinchan
Kaka (mati 6/8/2015)
Muna



guna AKAL berfikir,guna HATI merasa dan guna JARI meluahkan ^ ___ ^

6 dak comei sayang YUI:

Dunia Zumal said...

Kat sana RM40 aje yer. Nape la Perlis punya harga lain yer tapi government gak. Hehe ^-^

aTieYusof Family said...

Kat opis ni ada seorg member gak yg selalu bawa kucing utk mandulkan..
tak pasti plak berapa kos nya... :)

Iena Eliena said...

tak pernah mandulkn kucing lg
hehe now pindah taman perumahan, kucing tinggal seekor je
kucing jantan je

Siti Yang Menaip said...

huurm time time menggatal memang kucing jantan bising..
jiran sebelah ada kucing jantan sekoq.. ahaha..
rajin gaduh skarang asyik kena kurung tngk..

Siti Nurzafirah said...

hehehe.. dah tak boleh menggatal dah diaa...

Cik Ash said...

kesian dia xleh nak mengatal hihihi