tentang
banner
tutor
fb
home

Friday, December 26, 2014

Kucing kelima & keenam dimandulkan : Batman & Putih

Balik dari KL hari Ahad malam. Hari Isnin 22/12/2014 saja ambil AL sebab tahu akan penat dan yang paling penting tujuan utama AL adalah untuk mandulkan kucing.


Proses memandulkan kucing jantan dipanggil neuter & kucing betina dipanggil spay
Neuter adalah proses di mana kedua-dua testikal kucing jantan akan dibuang
Spay adalah pembedahan di mana bahagian uterus, tiub fallopio & ovari kucing dibuang



Apa langkah yang perlu dilakukan?
Sama seperti kucing betina juga

1) Buat temujanji
2) Puasakan kucing lingkungan 8-10 jam sebelum pembedahan ( jangan makan dan minum )
3) Akan diberikan ubat pil antibiotik & ubat sapu
4) Kos pembedahan untuk spay kucing betina di veterinar kerajaan ( ikut tempat ) RM 80/ekor



2 ekor kucing betina = RM 160
Duit pembedahan hasil jualan dana untuk meow, sedekah dari insan yang prihatin
dan dari diriku sendiri


Alhamdulillah setakat ini dah 6 ekor kucing dewasa aku mandulkan. 2 ekor jantan dan 4 ekor betina. Lega sangat dapat buat walau secara perlahan-lahan. Akan aku usaha lagi untuk cari kos demi kebajikan mereka.


Terima kasih kepada yang sudi membeli sambil menderma.


Album jualan Dana Untuk Meow
[ link ]

Hukum memandulkan kucing
Baca & fahami
entry ]


Entry proses spay/mandulkan kucing betina :


Entry proses neuter/mandulkan kucing jantan :





guna AKAL berfikir,guna HATI merasa dan guna JARI meluahkan ^ ___ ^

12 dak comei sayang YUI:

Nurzakiah Hanum said...

banyaknya miow

safurara said...

huaaaaaa.ooo dia bedah kt tepi tu eh.

Ezy Loy said...

kite xexpert sgt psl kucing..
tgk kucing comel2 suke la..
tp kalo kucing dtg dekat tkot..
huhu

Syeeda said...

kucing betina umur berapa yg ok untuk mandulkan ek? syeeda ada 2 ekor kitten tunggu masa nak mandulkan..

Diana Rashid said...

sekarang luka nya tu dah kering ke??dia kacau2 tak tempat bedah tu yui??

eima said...

Alhamdulillah

Najib Ariyan said...

saya pun pernah mandulkan kucing... memang takkan membiak tapi keinginan mengawan tu tetap ada kan...

ziezah.com said...

mandul sudah kucing2 yui

lynndamya said...

Salam, hmm...sedih bace entry ni.. sbb teringat kucing anissah sy yg hilang lepas lari dr klinik..pun baru lepas mandulkan... tp xsempat jaga lagi lepas tu..wuwu :'(

lynndamya said...

Salam, kucing sy dimandulkan pagi camtu, kami ambil dia petang..jd ubat pelali mgkin dah habis..keluar dpd klinik, dia mengamuk dlm sangkar smpi terbukak pintu dia, bengkok tempat kunci sangkar tu :'( smpi skarg xjumpa lagi..

Azhafizah Md Nor said...

takut tengok luka luka tu..

Sofie Z said...

Knapa dia bedah tepi. Kucing saya dia bedah mcm org berank tu. Ni doktor kat mana yg bedah ni