tentang
banner
tutor
fb
home

Wednesday, December 31, 2014

Bila tak suka, marah atau seangkatan

Jujur aku orang yang ceria. Suka usik orang ( terutama keluarga & kenalan rapat ). Suka bercakap banyak. Suka ketawa.


Tapi kalau aku tak suka, marah atau seangkatan, perangai aku berubah terus.
Antaranya :

1) Diamkan diri
2) Sibukkan diri
3) Tidur lebih awal


Ini antara benda yang aku buat. Bab DIAM itu paling utama. Sebab apa? Aku risau bila aku bersuara ada yang "makan hati" dengan kata-kata aku. Kadang cara ini buat aku istiqamah. Cari kelemahan diri & elakkan orang sakit hati.


Kadang cara aku ini orang tak boleh terima. Bukan aku berdiam terus tapi aku cuba cari punca & selesaikan apa yang patut. Mungkin sekejap dan mungkin ambil masa.


Bila hati disakiti, terlalu banyak ubat perlu dicari.


Inilah perangai aku!





guna AKAL berfikir,guna HATI merasa dan guna JARI meluahkan ^ ___ ^

12 dak comei sayang YUI:

Nurzakiah Hanum said...

ANUM SUKA DIAMKAN DIRI

Nur Inani said...

samalah kita. nani pun kalau tak suka akan sibukkan diri :)

Diana Rashid said...

akak orang yang tak pandai nak sorok rasa marah..tak suka sorok sebab jadi beban..bila luah kan baru puas..orang pun takut nak buat jahat lagi kat kita..hahahah

eima said...

jgn mkn diri sudah dik..kadang kala sifat cam tu yang boelh buat diri terbeban

Umi Nazrah said...

tidur lebih awal tu mungkin tak kot. hehehee

kalau sibukkan diri tu, yes. sungguh :D

tiga lalat said...

Salam. Hee tidak suka makan ubat.

nur anis said...

Diam diri lebih elok..

zareliqa afiqa said...

Sama la.. diamkan diri. Ataupon duduk sensorang dlm bilik.. takut tak pasal mrhkn org lain, org lain plk yg kena hehe

Najib Ariyan said...

Assalamualaikum Yui

SELAMAT TAHUN BARU 2015

Bersama-sama lah kita mendoakan kesejahteraan dan kemakmuran bagi seluruh negara dan seluruh dunia. Semoga 2015 ini akan menjanjikan kebahagiaan untuk semua... amin...

ziezah.com said...

biasalah bila org yg selama ni ceria tiba2 marah menakutkan..jd jangan buat org tu marah..nee

anamizu said...

betoi. Ana pon kdg tu bila marah atau yg seumpamanya, mmg DIAM je.

Azhafizah Md Nor said...

samalah kita..selalunya kalau diam tandanya marah lah tu..malas nak amek pusing..huhu