tentang
banner
tutor
fb
home

Tuesday, December 02, 2014

Sangkar yang sesuai untuk seekor kucing dewasa

Ehem-ehem diingatkan terlebih dahulu, entry ini adalah pendapat peribadi dari aku semata-mata dan melalui pengalaman yang ada. Untuk pendapat yang lebih baik, boleh rujuk pada yang arif.


Blogger sis Diana ada bertanya aku berapa banyak sangkar yang aku ada?
Secara kasar sangkar yang ada lebih 10. Saiz sederhana hingga yang mencapai ketinggian orang dewasa.


Tak semua kucing aku duduk dalam sangkar. Ada yang berkeliaran bebas keluar masuk rumah. Ada yang jadikan bilik air sebagai tempat poo & pee mereka. Ada yang poo & pee dalam bekas pasir. Jadi, sangkar lebih memang spare untuk kucing yang beranak.


Berbalik pada soalan sis Diana
Sangkar apa yang sesuai untuk seekor kucing dewasa


Model terpaksa : Lela


Sangkar seperti dalam gambar di atas, ku rasakan antara yang sesuai untuk letak seekor kucing dewasa. Aku ada banyak sangkar seperti itu. Contoh di luar rumah, 2 sangkar ini digabungkan dan letak 4 ekor kucing yang bersaiz sederhana. 


Harga lebih kurang RM 40. Harga bergantung kepada kualiti sangkar. Ada yang jenis tebal. Yang ku beli jenis sederhana. 


Kalau kucing jenis guna pasir, belilah sangkar lebih besar untuk letak sekali bekas pasir. Jadi, kucing ada ruang untuk bergerak ke sana sini. Yang penting perlu ada ruang untuk mereka tidur.


sumber google


Kalau sangkar jenis bertingkat, harga bermula RM 300 biasanya. Juga mengikut kualiti & saiz sangkar. Boleh letak 3-4 ekor. Bahagian bawah boleh letak bekas pasir. Senang untuk bersihkan sebab ada roda.


Senang cerita beli sangkar biasa. Ada bajet lebih boleh beli yang besar. Lebih berbaloi.


Jadi, beginilah pendapat aku. Harap sis Diana puas hati dengan jawapanku. Nanti aku ukur ikut inchi sangkar tersebut ya. Lupa pula haritu =)




guna AKAL berfikir,guna HATI merasa dan guna JARI meluahkan ^ ___ ^

5 dak comei sayang YUI:

eMMe said...

ohh pakar kucing yui ni... leh jwp segala persoalan dari kawan2 kan.. bagus...

Diana Rashid said...

Yang macam gambar mula2 tu,muat rupanya untuk kucing dewasa..ye?yang bertingkat tinggi tu cantik jugak,tapi mahal la pulak..Ingatkan harga puluh2 je..Akak nak bela kucing kecik je..orang nak bagi.Dia kata tunggu kucing tu sebulan dua dulu sebab tengah menyusu.nanti dah kuat dia nak bagi la kat akak..tu yang dok cari2 sangkar yang ok,boleh pakai lama..boleh dia guna walaupun dah besar..Tak sabar sangat rasa nya..macam nak ambik anak angkat pulak rasa...bila online je mula dok survey macam2 barang kucing..heheh

anamizu said...

wahhh bagusnye Yui share psl sangkar kucing.. bermanfaat ni :) mahal jugakla kan sangkar kucing.. tp yelah kan die pon nak keselesaan kan :)

Azhafizah Md Nor said...

banyaknya snagkar yui ade..kalau fiza lak sangkar besar letak 3 ekor sekali untuk waktu malam la..kalau siang lepaskan je..tapi koko dah xde..tinggal 2 ekor je la dalam sangkar..anak 2 ekor lagi dalam sangkar kecik sikit..

Eca Dwinky Asha said...

yui, de tgk x ig fynnjamal?kucing dia c razip siap de ruma...hehehe

insyaallah, start januari nnti eca jaga kucing bf..parents dy suh jual actually sbb anak sedara dy kt ruma sakit, xble sgt bulu2 ne.dari dy jual, baik eca yg jaga kan.hehehe