tentang
banner
tutor
fb
home

Wednesday, August 08, 2012

TUTOR : Cara remove malware di blog pelbagai versi

Bagi yang selalu singgah blog aku, pasti ada perasan sesuatu tak kena kan? [ tq Jijah ] Malaun datang menerjah blog aku tanpa dijemput! Macam mana? Tengok gambar bawah ini.




Dekat mana korang nak kesan link tersebut? Bagi kes aku ini, malaun itu bernama fastonlineusers.com seperti dalam gambar di atas [ tq CP ]. So, aku kena search kat mana ada link nama tu.

1) Mula-mula cari kat HTML <--- takde!
2) Cari plak kat Gadget <--- ada!


- klik untuk tumbesaran -


Bila dah jumpa, apa lagi, DELETE aje terus. Habis citer! Korang view, insyaALLAH dah kembali seperti biasa. Oh ya, ada gak cara lain nak kesan malware ini. Meh aku share antara tutor yang aku jumpa dan aku try semalam tapi tak jadi coz kes aku lain ^__^


1) Akak Kopi - carian di dashboard atau profile
2) Apit - carian di HTML ( nikbir, ripway atau mommypinky85 )
3) Osman Yusoef - versi pelbagai cara <-- terjah! korang akan faham
4) Amalina - carian di bloglist / gadget


Banyak tu tutor aku share, korang pilihlah mana yang berkaitan jika terjadi pada blog masing-masing. Kes aku, di online user. Jadi, sekarang aku guna online user lain. 


Selamat mencuba ya!





guna AKAL berfikir,guna HATI merasa dan guna JARI meluahkan ^ ___ ^

24 dak comei sayang YUI:

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

owh mcm tu yer yui...thanks sharing...

nur anis said...

thanks sharing yui..boleh jadi rujukan kalau terkena nanti..

Myra Jay said...

Ohhh, ok ok lepas ni boleh tau la...

Reena Sidek said...

tuto yg bagus...
dulu dah pernah kena...

- AZIE - said...

tq yui..berguna info nie kalo terjadi dkt blog nti

najihahfara said...

thanks share akak :)

Unknown said...

jijah kena dulu kat bloglist..semua bloglist jijah buang gara2 malware...huhuhu

izz iizza said...

info yg bagus ni..tapi camner nk tahu blog kita kena virus ni..

psst..email tu sy dh baca..tq ya..:)

En. Kronik said...

hihi..

profmie said...

thanx for sharing..

ayut said...

ooo..gitu upe ye.nnt klu blog ayut ada malware bgtau ea..leh apply benda ni gan tuto2 len tu.huhuhu

are_lin@yu said...

rasanya tak terjadi lg kot..klu jd ayu pn xtau..hehe..tq share dear ;-)

Noor Atikah Ramli said...

good tutor ! ^^

ecadwinkyasha said...

wah..nice2x

gigiAriEma said...

owww dia tersorok kt situ ke. haha. tengs share

Tie HT said...

tq yui :)

Cik Purple said...

sama2 kak yui..hihi..

Unknown said...

tq share tutor ni yui.. hehe. tak la eza gelabah lagi pasni.. :) :)

Nurul Husna Mohd Hassan said...

thanks yui. kalau kena kat akak, kena carik entry ni balik :)

duniaanita74.blogspot.com said...

yui ne pandai lah..kak ita tak reti nya..tq ya..

Unknown said...

mcm mna nk tau blog kte ada malware?huhu......bole nana buat rjukn nnt,tq yui

Jahirah said...

gadget kedip2 tu ye punya angkara rupanya...xpenah kena lg...jgn la kena.kelam kabut nanti cari penyelesaian.

putry said...

thanks 4 the tuto . dah lame carik tuto pasai niy . hehe

Unknown said...

adeh.. payah gak nak remove..thanks kak yui :)