tentang
banner
tutor
fb
home

Wednesday, May 29, 2013

Hukum mandul/kembiri/kasi kucing dalam Islam

Bagi yang ragu-ragu dan ada juga katakan haram memandulkan kucing, jom baca ini untuk perkongsian bersama. Laju aku cari maklumat lanjut mengenai hukum mandulkan kucing.


Fatwa Jakim Mengenai Mengembirikan Binatang Peliharaan

Jakim telah pun mengeluarkan satu ketetapan pada tahun 2002, yang menyebut :
Bahawa mengembiri binatang kesayangan seperti kucing atau anjing hukumnya adalah diharuskan dengan sebab-sebab tertentu iaitu bagi menjaga muslahat ummah.
All pets like cats and dogs are allowed to be neutered or spayed in order to maintain the health and welfare of both the animals and the community.
After studying the messages of the aforementioned mazhab's and the medical viewpoint, JAKIM has decided that neutering of cats for reasons of 'maslahat' is acceptable. It is in agreement with 'qaedah' (way) Fiqhiyyah which states "To choose the lesser of two evils".
Dipetik dari FelineMalaysia.com



Boleh baca lebih lanjut { sini } atau { sini }. 


Kalau rumah dah kecil tapi kucing semakin bertambah, apa inisiatif kita? Takkan nak campak buang sesuka hati. Jalan terbaik mandulkan dia untuk kebaikan bersama. 


Setakat ini aku tak pernah mandulkan kucing-kucing aku sebab itu pembiakan semakin bertambah. Kos mandulkan bawah RM 100 untuk seekor. Untuk jantan dan betina harga adalah berbeza. InsyaALLAH nanti aku akan mandulkan yang mana patut.


* Harus mencari kos dahulu 



guna AKAL berfikir,guna HATI merasa dan guna JARI meluahkan ^ ___ ^

17 dak comei sayang YUI:

Dylla Abas said...

x bela kucing tp bagus info ni :)

Nurzakiah Hanum said...

great info

Nory Zoulkefle said...

laura pon akak dah mandulkan, kos rm150 tak termasuk ubat....kucing betina kos mahal sikit dari kucing jantan..

diana said...

kucing kat umah akak kat kampung bela sampai tua.beranak pinak tak putus.memang banyak.kadang2 bagi kat orang..bila dah banyak macam2 penyakit la ada..ada yang mati.tak pernah la mandul kan.biasa la kat kampung ni tak susah nak jaga..kalauumah kat bandar memang kena la...

are_lin@yu said...

blh bg kt ayah ni..3x dh beranak kcing dia..mmg jnuh jgk..hihi

izzah said...

bagus info ni...kt umah ni pun baru semalam terperasan mak kucing tengah cari tempat nk letak 3 ekor anak dia yg baru lahir...geli nk pegang...xtau dia letak kat mana anak2 dia tu..xnmpak dah harini...

Deqla Manjew said...

deqla pun x smpai hati la nk mandulkan...huhu... dear.. jemput la follow my second blog..

http://meowlovely.blogspot.com

^_^

El-Janna said...

wahh lhhh manduul??
mcm mana///

Bahrain Ramlan said...

kucing betina aku mandulkan, krang beranak pula, tak larat pula nak jaga...jantan kasi sunat..

hana hadi said...

hana bagi kucing betina hana makan ubat pil xmau bagi megandung.. mahal betul pil kucing

azizah :) said...

boleh tahan seekor harga nak mandulkan rm100..huhu

Amanina Mads said...

ohh..baru tahu. pembela kucing nie

Afiq Yassin said...

hai.. salam =)

Cik Nur™ said...

Bulat, Kucing Nur mmg dah dimandulkan...dah setahun dah..
Nur buat dekat klinik kerajaan je...

Bulat betina, Jadi caj yang dikenakan rm80...kalau jantan rm50..

kalau di klinik swasta betina rm150..
jantan rm80....

^^eKaTiKaH^^ said...

kucing kite dulu kite tak mandulkan, hanya bagi pil perancang. tapi still ade baby. hee, tapi sayang baby dye mati semuanya :(

Cik Cempaka said...

owh..baru tau..

selama ni fikir, haram mandulkan kucen

Azhafizah Md Nor said...

thanks for share..ade jugak terbaca pasal ni.