tentang
banner
tutor
fb
home

Friday, June 01, 2012

Jangan mudah buruk sangka tanpa usul periksa

Bila jumpa pelacur tepi jalan, orang akan kata “Eee perempuan kotor ni” Padahal kita tak tahu dia telah dijual oleh bapanya ketika umur 10 tahun.

Bila jumpa bekas banduan, orang akan kata “ish penjahat ni. jangan dekat dengan dia” Padahal kita tak tahu dia telah difitnah mengambil rasuah oleh sahabat karibnya sendiri.

Bila jumpa pesakit mental, orang akan kata “orang gila ! jangan kacau aku” Pad...ahal kita tak tahu dia telah didera oleh mak tirinya hingga mengalami trauma berpanjangan.

Bila jumpa lelaki muka hodoh, orang akan kata “euww hodohnya. siapalah nak kahwin dengan kau tu” Padahal kita tak tahu lelaki tu kehilangan ketampanannya akibat melecur dalam usaha menyelamatkan ibunya dalam kebakaran.

Bila jumpa status ni, orang akan baca dan membiarkannya begitu sahaja. Padahal kita tak tahu dengan SHARE atau COPY benda ni kita dapat memberi kesedaran kepada orang lain sekaligus diri kita sendiri.

Sumber dari : FB




guna AKAL berfikir,guna HATI merasa dan guna JARI meluahkan ^ ___ ^

30 dak comei sayang YUI:

Saya Disini said...

betul3..jagn mudah buruk sangka ngn org

Anum said...

saya setuju sentiasa berfikiran positif

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

dan jangan nilai org dari luarannya sahaja... :)

eima said...

betui tuh .... tu la manusia ni negetive lebih dr positive sama la kau ..hehehe

Dear KHY said...

betul tu . kata orang don't judge a book by it cover . hehe

anitadiana said...

betul tu setuju sesanggat yui...

Myra Jay said...

Jangan mudah menilai orang hanya dari kesilapan lalu, beri peluang mereka berubah..

dan jangan mudah buruk sangka kan..

Nyue said...

yuppp...nyue bersetuju....kita xbleh nk menilai dr pandangan mata kasarr...so trs berburuk sngka..

eMMe said...

mcm drama seindah sakura la...
mmg senang je nak percaya kata2 org tanpa usul periksa.. cepat je nak syak bukan2... cepat je nak melenting... no!no! no! sikap baik buruk buleh dibezakan kan...leh fikir dgn matang kan...

are_lin@yu said...

nice dear ;-)..arap sikap buruk sangka tu jauh dr kita ;-)

Nurul Husna Mohd Hassan said...

betul tu. kadang2 saya pun terburuk sangka dengan orang. mulai hari ni saya akan think +ve. thanks yui for sharing =)

Annisa mulia said...

Dan bila berjumpa wanita berpakaian seksi, entah apa yang ada dalam pikiran orang. Padahal mungkin dia jauh lebih baik dari kita :D

Nice post.. Love it :)

syakirah izwanie said...

Betul tu. Kita tak tahu sejarah silam kisah hidup mereka.

ayut said...

btl..! copy and share ea yui :)

NOOR FATIN said...

kalau kita fikir positif dngn org, insyallah org akan fikir postif ttg kita kan ;)

Tihara said...

itulah tak baiknya buruk sangka jatuh jadi dosa dan fitnah..nauzubillah

smilenajah93 said...

setuju tu !

Wanieys said...

betul tu jgn mudah prasangka kt org tak baik...

AnneRaini said...

ye betul tu..akak setujuk..

Scha Lalala said...

betul2. setuju sangat2 dgn entry ni. kadang2 kita tgk ada je org tu komen bagai kat si A ni, padahal tak pernah kenal pon. Dont judge a book by its cover ritee... ;)

Izara4eva™ said...

jgn nilai org dr luaran je :)

Sally Yatiey said...

Betul2. Jangan mudah sangat buruk sangka dekat orang lain. :)

teratak hati said...

Tk blh nilai atau hukum seseorg tu dgn tgk luaran je..

Eza Boom Boom :) said...

benda yang baik patut dishare.. Hihi. good job dear :)

azizah :) said...

yup betul.. jangan pandang luaran semata.. ada sebabnya kenapa dia jadi cmtuh...

Masz Sidek said...

betul tu yui... sangat setuju.... jgn mudah buruk sangka tanpa usuk periksa...

^^eKaTiKaH^^ said...

betul2. sekarang ramai suka tuduh tanpa usul periksa. yg tak bersalah, kene dipersalahkan

IntaNBerliaN said...

betoi tu.. jgn mudah buruk sangka dkt org... yg penting hati kita tu perlu bersih.. jika hati kita bersih.. InsyaAllah kita tak mudah untuk mengata orang kan..

shida'R said...

baru2 ni shida baru kene..yg pasal org bt onar tu..de ke dia kate shida ni perempuan bodoh bljar takat PMR je..huhu..shida pn xkenai dia yui..sabar jelah..

Che Rosliza Che mat said...

Suka entry nie...jangan mudah simpan niat jahat kepada orang lain dan buruk sangka...