tentang
banner
tutor
fb
home

Wednesday, January 09, 2013

RESEPI : Bubur cacar merba Yui

Bubur khas untuk mereka yang "malas" dan hanya perlukan masa yang sekejap untuk sediakannya. Oh ya, jangan ditanya kenapa nama bubur macam itu sebab aku pun nan hado jawapan untuk itu =_=




Bahan-bahan

1) Tepung pulut
2) Air masak
3) Gula melaka
4) Sedikit gula
5) 1 kotak kecil santan
6) 2 helai daun pandan
7) Sedikit pewarna
8) Sedikit garam


Cara-cara

1) Bancuh tepung pulut dan air. Letak sikit garam. Gaulkan hingga sebati. Bila kenyal dan rasa okay, campur sedikit pewarna. Bancuhan jangan nampak lembik ya.  Bulatkan kecil-kecil. Jangan besar sebab bila dah masuk dalam air panas, akan jadi kembang.

2) Panaskan air dalam periuk. Masukkan sekali daun pandan yang diikat. Letak juga gula melaka supaya cepat cair.

3) Bila air dah panas atau menggelegak, masukkan bancuhan yang dibulatkan tadi satu demi satu. Nak penyekkan sikit pon takde masalah. Bila kembang dia akan timbul ke permukaan.

4) Masukkan gula. Ikut tekak masing-masing. Jangan banyak sebab gula melaka pon dah manis. 

5) Akhir sekali masukkan santan. Dan nampak mendidih, tutup api dan sedia untuk dimakan.




Senang sahaja kan. Hanya orang yang malas macam aku akan kata susah. Hahaha. Nampak simple tapi rasanya memang besh. Buat bubur paling mudahkan? Cara ini sama seperti nak sediakan bubur cacar. Tak faham boleh tanya.


# Lama sungguh tak kongsi resepi!




guna AKAL berfikir,guna HATI merasa dan guna JARI meluahkan ^ ___ ^

37 dak comei sayang YUI:

Cik Anita said...

alamak..kalau rajin memang sennag Yui. tapi kalau malas, benda senang pun jadi susah..hehe. ni entry ke dua yang terbaca ada pulak bubur caca ni! jadi teringin lah plakkkk

Cik Merah said...

Alaa, comel nye. nak kena cuba buat nih. =)

Tihara said...

oo yang ni famili akak panggil wadi keper..lama dah tak buat..dap sangat

**yui akak ni kalo free ske taip panjang tp ske guna shortform kadang tu..takpe2 pasni akak type smiley utk ads :)

JaSSNaNi said...

sedap kan bubur ni... nak gigit tu krntal2 jer, kenyal kan.. best... terbaekkkk

Deq's Qienz said...

sedapnya.yui pos sini sikit

permatabiru said...

sedap plak tgk..klu bubur cacar kasi banyak colourful baru nampak lagi menyelerakan..kan..

Rara Nasiha said...

duduk office sejuk-sejuk macam ni, kalau dapat makan benda panas-panas, perhhh sedap :)

diana said...

mak akak cukup suka bubur ni..

◕ D Y S H A S A H H I R ◕ said...

sdapnya..kalu rajin cikit bt warna-warni kan..

Cik Nur said...

lama tak buat bubur ni..
selalu bulan puasa mesti buat...

beta kupu said...

wah bestnye, lama xmkn bubur....

maszmadi said...

kira yui rajin lah ni, kalu malas macam akak nak makan pape, main order jerk kat kedai... kalu xder, makan jerk apa yang ada.. haha

^^eKaTiKaH^^ said...

wah,sedapnye kak Yui.. buatkan utk kite boleh? *muke tak malu* hekhek :P

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

wahhh senang je.. cuma rajin ngan malas je nak buat kan... hehehe

Rapunzeel Cikilolo said...

oouh. yg ni namanya puteri mandi.

AnneRaini said...

akakkan ntah kenapa sgla jenis bubur ala2 pengat ni memang akak tak rajin nak buat walaupun senang. teruk beno pemalasnya..hahaha

Anum said...

wah pandai yui masak kan

Mrs Lurve said...

rajinnya yui wat nie,

Puan Ira said...

sedap di makan waktu petang...

Myra Jay said...

Makan tika sejuk memang layan kan :D

are_lin@yu said...

menariknya warna..nk rasa skit..hihi

Nadia Johari said...

bukan wrna coklat ke..=)

najihahfara said...

oklah dari x de buat ape kan. mcm sedap je tengk hihi

deno said...

wah sedap! deno pun suka ni :)

::CIK LYNN:: said...

cam badak berendam :)

azizah :) said...

sedap! kalau tak bubuh santan tu..gula letak kat bulat2 tengah2 tepung pulut tu akan jadi onde2/buah melaka.. lagi sedap yui.. tukar warna hijau..hee

nanieybarnieylurviey said...

Selalu mkn bln puasa.. Sdp.. Lame da xmkn :)

shera haifa said...

ouch. itukah rupa bubur cacar.. hehe xtahu pun..:)

IntaNBerliaN said...

mmg sedap.. akak suka mkn yg liat2 @ kenyal2 camni..

Cho Zila said...

ni penganan orang dulu2kan.. kalau orang dulunyer memang sedapler....

shidaR said...

wahh ringkas tp sedap ^_^

MaYa MustWany said...

wahh siap warna pink gituee..

Mimie said...

suke kaler pink

Eca Dwinky Asha said...

klu rajin.leh buat..ne pesen pemalas mcm eca...terima kasih,babye~.hahahaha

nadia said...

nuyuiii, kenapa comeyyy sangattt. pinkk gituuewwww

ayut said...

msk bubur mmg plg sng...hihihi..nk adjust rasa tu yg payah ckit..tp tekak msg2x rasa ye pon msg2x je nnt jd yer..hihi

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

wah sedap..ni peberet akak juga tau yui