tentang
banner
tutor
fb
home

Wednesday, February 18, 2015

Makanan yang diberi kepada kucing

Kak Diana ada tanya dalam [entry], apa makanan yang ku beri kepada kucing-kucing yang dibela. Beli atau buat sendiri?


JUJUR
90% makanan yang diberi adalah makanan beli di kedai kucing
10% kalau aku rajin nak buat wetfood untuk mereka


Jadi, setiap bulan sekurangnya RM 100 - RM 150 akan ada duit untuk kucing. Barang yang dibeli termasuk dry food, wet food, pasir & ubat supplement. In case kucing sakit, itu cerita lain.


Jenama makanan yang aku beri?
Campur-campur. Kucing aku ada yang peel tersendiri. Contohnya Lela, nak kena campur Kiska, Friskies & makanan lain. Kalau tidak, jangan harap dia nak makan! Memilih anak dara tu.


Oh ya, jenama-jenama yang ada di pasaran ada kelebihan dan kekurang tertentu. Contohnya makanan berwarna ( friskies, whiskas, prodiet ) tak elok jika berterusan bagi kerana kandungan garam yang tinggi dan boleh menyebabkan batu karang pada kucing.


Seeloknya beri makanan premium di mana warnanya coklat.
Contoh jenama makanan premium yang murah, Starpro. Sekarang aku beri Starpro sebagai makanan utama buat mereka.


Kalau berkemampuan, boleh bagi Royal Canin/ Blackwood/ Eureka/ Proplan dan pelbagai lagi ( harga biasanya 1 kg = RM 13 + ).


Orang yang sederhana seperti aku, sudah pasti bagi semampu yang boleh. Ukur baju di badan sendiri.


Apa pun nak bagitahu, makanan utama mereka ialah nasi digaulkan dengan ikan rebus/ikan bilis ( tidak digoreng ). Juga selalu buat campur dengan ayam rebus. Fuh!!! Memang berselera mereka makan.


Aku bagi yang termampu buat mereka. Aku rawat mereka yang sakit. Aku bagi kasih sayangku sebaiknya.


Maaf anak-anak mummy sebab ini sahaja yang terdaya. Moga kalian membesar dengan sihat dan sempurna. InshaaALLAH.


Harga Starpro 18 kg - RM 136
( petshop di Kuala Kangsar )


Nak tengok gambar kucing-kucing aku?

Part 1
Part 2
Kisah Eton : [ entry ]
Kisah Lela : [ entry ]




guna AKAL berfikir,guna HATI merasa dan guna JARI meluahkan ^ ___ ^

5 dak comei sayang YUI:

Nurzakiah Hanum said...

bestnya ada kucing kan :)

Chot said...

Sy bg iams..huhu. Nk tuka lain xtau ap yg best..blackwood susah dpt..jap ade jap xde.nk beli bundle byk2 payah pulak nk angkut rumah den tinggi..xpela.jnji diorg xde problem sehat dan kuat.

Nurul Baidurah said...

tapi yui,kalau kucing yang memilih makanan,macam mana?

Ann Ishak said...

saya bagi BW dgn RC, memang sakit tapi takpe, selagi mampu bole la.

FarhanahAdzlan said...

walaupun saya ni pencinta kucing tapi banyak benda yg baru tau selalunya main beduk jee bagi depa makan itu ini. duit selalunya habis kat makanan je jarang beli supplement bagai hahaha nak buat camne itu jee tuan dia mampu..