tentang
banner
tutor
fb
home

Wednesday, April 03, 2013

Bila istilah TOLONG disalahguna

Pernah tak apabila niat anda hendak TOLONG tapi pertolongan anda disalahguna?


Contoh situasi macam inilah :

A : Beb, tolong hantar aku ke pejabat boleh? Kereta aku rosak.

B : Boleh aje lagipun kena lalu tempat ko juga. Takde masalah.


Okay, si B berniat baik nak tolong tumpangkan kawannya walau dia sendiri mungkin terkejar masa, ada urusan lain. Mungkin! Bukan si A tahu pon.


Dalam perjalanan

A : Tolong singgah kedai makan. Nak bungkus.

A : Lepas ini kita singgah pejabat pos kejap, nak pos surat.


Uiks, dari kata nak tumpang ke pejabat, terus terjebak ke merata tempat.


See, korang yang minta tolong, please faham juga situasi orang lain. Kalau kata nak ke pejabat, pejabat je terus. If nak pergi tempat lain, tanya baik-baik boleh ke tak. Ok ke tak. Ini tidak, terus nak pergi.


Yang menolong rasa serba salah nak tolak. Maka kesimpulannya, FAHAMILAH SEKURANGNYA SEDIKIT ORANG LAIN JIKA NAK ORANG LAIN FAHAMI DIRI ANDA.


Sekian terima kasih.




guna AKAL berfikir,guna HATI merasa dan guna JARI meluahkan ^ ___ ^

22 dak comei sayang YUI:

Unknown said...

betul gak tu..org lain pon nak kejar masa gak.. kalau dah singgah mana2 lama pulak tu tak ke bazir masa di situ..

Shakira Pathi said...

Orang yang minta tolong tu pun kena la consider pasal diri kita jugak kan heishh.

Tie HT said...

rumit jugak ey situasi macam ni

EkaTikah said...

betul tu. kite yg tolong jadi serba salah.. haishhh --"

dzafirahzain said...

Hahaha... betul3x ... ^_^ dont understanding this people y please... "tolong..."

eima said...

hahaha tu aku mls nk minta tolong org ... takut ..... biar la naik bas dr ssh kan org

are_lin@yu said...

adoi jnuh jgk klu mcm ni..

Fifi Nadhrah said...

sokong.. kesian dekat orang yang kene mintak tolong tu..

PERMATABIRU said...

setuju..mmg ada pun spesis jenis meminta2 nie

Unknown said...

Tak suka betul dengan manusia jenis ni. Dah tolong satu benda, minta tolong lagi itu ini.. Ish3..

Anonymous said...

sian je kan...

kalo aku kt situasi tu pun aku tak reti nak cakap tak...

tapi kalo aku yang tukang tumpang pulak aku akan cakap yang aku nak g byk tmpat...

kdg-kdg aku pun tpkse menyusahkan sedahsyat itu...

aiehh...

IntaNBerliaN said...

haa betoi tu... fahamilah keadaan org kan..

Dylla Abas said...

org sudi tumpangkan pun dah besar rahmat kan :)

Ayue Rejaluddin said...

Tu amik kesempatan nama dia....

nanieydotcom said...

Setuju... Tp kdg kite fikir kt org tp org xfikir pun.

[sutera kasih] said...

tolong singgah blog saya ehh, blh x? :P

Jahirah said...

ada pkataan tolong tp dah mcm ambil kesempatan je kan...

aReLaN said...

ni memang kaw2 amek kesempatan.sabar jela ye. ikhlaskan je diri menolong dia tu.

Miss N™ said...

ini amik kesempatan namanya...

Cikrosecute said...

betul2 akak sokong....orang beri betis nak peha...istilah orang dulu2 hihihi

ecadwinkyasha said...

perghh kaw2 dia ambik kesempatan..eca kalau nak minta tlg org.sebelum naik keta,terus ckp klu ada nak singgah mana2..tpi jrg sgt la mcm tu.hehehe.

najihahfara said...

betul sangat kak. agak berbulu