tentang
banner
tutor
fb
home

Friday, February 03, 2012

TJ : Adab masuk tandas dan Kencing berdiri

Soalan 1 

Adakah perlu menutup kepala ketika ingin masuk ke dalam tandas ketika membuang air besar atau kecil?


Jawapan 1

Antara adab-adab masuk ke dalam tandas adalah menutup kepala sebagaimana yang disebut dalam kitab-kitab karangan sarjana islam. Oleh itu, sekiranya seseorang memasuki tandas tanpa menutup kepala, hukumnya tidak haram. Tetapi ia menyalahi adab-adab yang baik.


Soalan 2

Adakah berdosa orang yang membuang air kecil berdiri?


Jawapan 2

Majoriti sarjana fikah berpendapat sunat membuang air kecil dalam keadaan duduk . Oleh itu, siapa membuang air kecil dalam keadaan berdiri, perbuatannya adalah makhruh tetapi tidak berdosa.





- Soal jawab lain -




guna AKAL berfikir,guna HATI merasa dan guna JARI meluahkan ^ ___ ^

21 dak comei sayang YUI:

jedi said...

thanks...

mengingatkan kembali pelajaran zaman taski dulu...

Cikpuan rara said...

lelaki lah tu.

profmie said...

wah...bagus2x...thnx for the info..

Cik Muda said...

budak2 lelaki ni rajin wat gitu....

nur anis said...

seronok baca tazkirah jumaat kat sini..:)

fieda said...

terima kasih berkongsi yui..

Tihara said...

memang elok tutup kepala kan masa masuk toilet pastu bc doa masuk toilet, nt syaitan tk ikut kita..ada satu kisah d sebuah sekolah, sorang budak hilang dlm toilet, jenuh org cari tk jumpa...last2 jumpa dlm keletihan..dia kata dia sesat...pelik kan...jd iktibar

Cik Azizah said...

kalau buang air besar je tutup kepala..thanks yui peringatan ni!

aTy _faRed~ said...

teringat ustazah akak cakap mase akak sekolah rendah dulu [haa..ingat lagi tau]..die kate kalau u'uk tak tutup kepale nanti setan amik u'uk tu lumur2 kat kepale kite...[wallahualam] dah terbisae buat sampai sekarang...;p

eima said...

kencing berdiri menceceh basah ...eeiii

IntaNBerliaN said...

thanks yui kongsi psl ni ;-)

cik najihah said...

peringatan :)

Asrul "iLham" Sany said...

info pasal tandas... nice :D

Azhafizah[フィザ] said...

apa yang tak elok jangan amalkan.

msredcheesecake said...

Kencing berdiri tu kalau pompuan, tak yah buat lah... Tak comel...

Rosalia said...

bgs kongsi bnda ni :)

EruzuLiyana said...

info yang baik. syukran dear :)

PinQib said...

tengs sangat3 berkongsi...

nuyui.. try cr hukum sal... tahan kentot plak.. ni bkan lawak,.. tp seiyus

HEHEHE singgah sini di hari sabtu

Juliet_iRa~" said...

hee..ira mmg masuk toilet mmg letak smthg atas kepala..sbb dulu ustazah ira ckp...nt syaitan buang air mcm awk buang tu atas kepala awk..terus tbyg..kekekke ;p

Nisa Greennnpanda said...

stuju ngan Ira, hehe.. >_<

NiaLidia. said...

hehe selalu gak dengar pasal tutup kepala tu. Ustazah ajar kecik2 dulu :D thanks ingatkan kembali,