tentang
banner
tutor
fb
home

Friday, February 24, 2012

TJ : Tempat niat solat & Memejamkan mata ketika solat

Soalan 1

Bilakah waktu niat solat perlu disertakan ketika mahu bersolat?


Jawapan 1

Niat solat perlu hadir di dalam hati ketika mengucapkan takbir iaitu ketika menyebut ' Allahu Akbar' .


Soalan 2

Apakah hukumnya jika menutup mata ketika solat?


Jawapan 2

Menurut pendapat majoriti sarjana fikah, sunat membuka mata dan melihat tempat sujud ketika solat. Tetapi sekiranya dengan memejamkan mata ia berasa lebih khusyuk maka tidak menjadi kesalahan memejamkan mata kerana yang lebih penting ialah khusyuk dalam solat itu.




- Soal jawab lain -





guna AKAL berfikir,guna HATI merasa dan guna JARI meluahkan ^ ___ ^

22 dak comei sayang YUI:

lynda salim said...

semoga solat kita sama2 diterima . insyaallahh

nur anis said...

singgah sini lagi untuk tambah ilmu..:)

eMMe said...

yea..yg penting solat dengan kusyuk...

mizzkechique said...

tp kann, MK akan automatik tutup mata bila sujud..

Anum said...

perkongsian yang bagus yui

smilenajah93 said...

kesimpulannyaaa ,, khusyuklah dlm solat , walau bagaimna pun keadaan ~

Tihara said...

penah jugak terdengar kalau pejam mata dan tutup mulut rapat tu makruh,wallahualam..

aTy _faRed~ said...

eerr...akak selalu solat pejam mata...bukan ngantuk..tapi tah lah...

biela bell said...

nice share kak yui ;)

Munnafendy said...

kekadang terpaksa pejam2 mata sbb anak2 jiran sblh bising ya amat :(

Azhafizah[フィザ] said...

Nice sharing.Salam jumaat

robotkuning said...

tazkirah hari jumaat ;)

Bulan Syurga Firdausi said...

alhamdulillah terima kasih yui :) ilmu tu...

Juliet_iRa~" said...

okee fahamm..

sll gak pejam mata..heee :)

Bluewendy said...

sama2 kita renung2kan..hehe..nice entry yui..=)

MaYa MustWany said...

nice post.
yui,truzkn share psanan2 mcm ni ye..
terima kasih

Bui Junaidi said...

KALAU BERDOA KAK BUI SELALU TUTUP MATA..*__*

aimie amalina said...

i likeeeee disss yui :)

cinta siswi said...

siswi selalu pejam mata terutama time sujud n rukuk..

Noraim said...

ok, entry yg sgt bermanfaat!

sama2 kita betulkan apa yg salah dan tingkatkan amalan seharian :)

Aishah Jahirah said...

bila rasa terganggu....ada org bising ke mmg akan terpejam mata...;p

NiaLidia. said...

sometimes, lebih selesa pejam mata ketika slat lg lg dlm keadaan ramai org. kalau sorang2 je bukak mata, hehe thanksss