tentang
banner
tutor
fb
home

Tuesday, April 17, 2012

Isu gejala kutip derma



Gejala kutip derma makin berleluasa aje aku tengok sekarang ini. Masalah utama betulkah itu untuk diberikan sebagai derma atau untuk kepentingan diri sendiri???

1) Pergi terus ke orang dan hulur bekas derma
2) Melalui pembelian buku dan katanya untuk derma tapi amaun ikut buku/ lebih dari itu
3) Guna kanak-kanak
4) Guna insan yang cacat anggota badannya

# Siyes, agak kesian melihat insan-insan yang teraniaya dek sikap orang lain yang ambil kesempatan!!


Selalu aku tengok keadaan macam ini. Nak bagi derma rasa teragak-agak kerana kurang yakin. Ya ALLAH, moga amalan menderma ku selama ini disalurkan kepada tempat yang benar. Amiinn.




guna AKAL berfikir,guna HATI merasa dan guna JARI meluahkan ^ ___ ^

34 dak comei sayang YUI:

Anum said...

sama ngan anum
kadang2 rasa serba salah

are_lin@yu said...

sama macam ayu.kdg2 tk bleh tgk la..mntk2 derma tu btul lah pda yg btul2 mmrlukan;-)

Nurfarizan said...

Kadang2 bagi, kadang2 tak..

Nurfarizan said...

Kadang2 bagi, kadang2 tak..

Nor Nadiah said...

nad pon mcm yui..nk buat bodo kesian..:(

tp kalau nad betoi2 xbg nad akn jauhkan dri je..

eintan nurfuzie said...

slalu tgk budak2 jadi mangsa..keajaan perlu lbh tegas dlm kes cmni

nur anis said...

selalu jumpa orang mintak derma kat pintu bank..tapi kadang-0kadang tak bagi pun..sebab org sama je..

Masz Sidek said...

memang serba salah bila terserempak mereka ni... nak bagi ke tak....

AriF FaZDiLaH said...

i follow..

Cik Anita said...

erm..

tiap kali Nita kuar makan, memang akan ada yg mintak derma. Kadang bagi kadang tak. huuu

mizzkechique said...

sgt teragak² nk bg.. derma tapi ada resit, kan pelik tu..

Saya Disini said...

betul3..skrg ni bnyk sangt kutip derma ni..xkira usia..dr kanak2, tua, muda, oku..kadang2 kita nk bg pon musykil..was2.dok pkir diorg ni betul2 memerlukan ke atau sebaliknya..klu betul2 memerlukan xpe..tp klu sebaliknya..rugi je rasa..

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam yui..klu k.atie ....siap soal siasat lg...dr mana?sekolah mana?ustaz suruh ke?Nape xsekolah?
hikhik..dah mcm CSI lak..ya la kita nk menderma/bersedekah..kena tau kemana hala duit kita tu...risau gak kan.

✿ pink velvet ✿ said...

akak pon penah buat entry camni yui... kat tmpt keje akak ni lagi lah, tiap2 hari dtg nak mintak derma bagai, huhU~

msredcheesecake said...

akak pun selalu serba salah. tapi ada kawan akak cakap, ikhlaskan niat kita nak derma, kita derma dan jgn fikir sgt mana pegi duit tu. janji kita ikhlas kerana Allah.... kita tetap dpt pahala....insyaAllah...

izan mama mia said...

Assalamualaikum yui...sll bebudak tu pakai baju kurung bawa beg...huhu..kat petrol pam sll jumpa...ntahlah..btol ke tak..

Nurul Husna Mohd Hassan said...

tiap kali pergi pasar malam, mesti nampak orang yang sama kat tempat yang sama, kalau tak bagi duit, dia pulak marah orang. musykil2.

Rapunzeel Cikilolo said...

kalau kesian, bagi je... pasti ade ganjaran sebaliknye.

Wanieys said...

Wanieys pun selalu juga ada perasaan was-was bila ada org minta derma.tp niat dalam hati derma kerana Allah S.W.T. larh selalunya.

Cik FaRiZaM said...

hmmm....mmg merata la mereka ni. ada di mana2. rasa serba salah. nak derma salah, tk derma pon salah.

org kata, cuba ikhlas kan hati bile menderma.

moga mereka betul2 di pihak yg benar bukan dlm sindiket ke apa. amin

Tihara said...

takpe kan niat dalam hati kita nak derma kerana Allah..kalu ada yg tak kena, mereka tgg lah nanti..kita cuma niat nak derma..kat pasa malam selalu jumpa org oku mtak derma..kesian sgt, bagi je..sbb terfikir kalo dia tak dpt 1 sen pn nt mana tau ada org marah2 or pukul dia plak nt..sampai ke situ akak imagine..kesian golongan macam ni selalu diambil kesempatan ke atas mereka

Myra Jay said...

Kadang kita nak menderma tertanya2 betul ke idak ni kan..

Takut diorang ambik kesempatan je..

CikPuan Azizah said...

janji niat kita ikhlas kerana Allah Taala.. kalau dia tipu tu antara dia dan Tuhan..

Sis AI said...

Ya, hal ni spatutnya pihak trtentu kna lbih aktifkn lg. Lgpun, sbnrnya bkn kita taknk krjasama, tp bg sy bnda ni lbih drpada sifat belas ihsan kita.. Hnya mmpu derma dan berdoa', mudah2han niat org mntak derma tu kat lndasan yg btul..

Juliet_iRa~" said...

xpe janji kita niat ikhlas derma..

kita dah menderma jadinya kalau dihantar ke saluran y xbtol..bkn slh kita kan...

IntaNBerliaN said...

tu la.. kdg2 terpikir samada ianya betoi2 or sebaliknya..

Azhafizah[フィザ] said...

kesian kalau budak budak dijadikan hamba untuk mengaut keuntungan..apa apa pun niat kita menderma kene ikhlas.^__^

[sutera kasih] said...

ada org bgtau sy..derma saja..soal dorg dgunakan or tidak, doakan saja mereka dilindungi huhu

Aishah Jahirah said...

selalunya akak susah nak bg kalau yg kutip derma kat pasar malam,shopping comlex n sbgnya.ada yg utk bina masjid, bina rumah anak yatim la, tapi ragu la sejauh mana kebenarannya.sebab dah banyak kes derma sedemikian disalah guna utk tujuan lain.apapun kalau dah niat nak bagi tu, berfikiran positif sebab niat kita elokkan.

shida'R said...

mcm shida nk derma shida tgk dlu tujuan...tp yg selalu minta derma mmg untuk org islam tp nk tubuh skolah agama islam kat thailand..mcm pelik..hmmm...

nanakimie said...

tula kan yui,kdg2 xykin dgn org tu...huhu....

ainraus said...

samalah. kadang-kadang asyik terfikir. apa motif sebenar diorang mintak-mintak ni.

NOOR FATIN said...

tu la. kdg2 teragak2. huk3. xpela kita derma je. kalau diorg tipu diorg berdosa

cik najihah said...

penah terkene yg menipu..tengok2 sihat je tubuh badan tapi belakon cacat