tentang
banner
tutor
fb
home

Friday, April 06, 2012

TJ : Hukum terkentut sewaktu membaca al-Quran & Hukum letak al-Quran di kepala

Soalan 1

Bagaimana jika saya sedang membaca al-Quran, tiba-tiba terkentut. Apakah hukum membaca al-Quran tanpa berwuduk?


Jawapan 1

Jika sedang membaca al-Quran kemudian terkentut, maka teruskan bacaannya itu dengan tidak memegang al-Quran. Orang yang tidak ada wuduk hanya dilarang memegang al-Quran tetapi tidak dilarang membacanya.


Soalan 2

Apa hukumnya meletak al-Quran di kepala, di muka dan di dada selepas membacanya? 


Jawapan 2

Hukumnya adalah harus namun tidak ada hadis yang menyuruh menjunjung al-Quran. Perlakuan itu adalah satu adab dan amalan yang baik kerana menghormati al-Quran. Jika kita berniat untuk menghormati al-Quran. kita akan mendapat pahala.




- Soal jawab lain -





guna AKAL berfikir,guna HATI merasa dan guna JARI meluahkan ^ ___ ^

27 dak comei sayang YUI:

notti netti said...

tq.....berguna ni.

Myra Jay said...

Terima kasih Yui syer pasal ni, sesetengah nye mungkin tak tahu kan :)

shera haifa said...

nice share.. >.<

Saya Disini said...

mekasih..dpt info bru pagi ni

Anum said...

good share yui

nur anis said...

terima kasih bagi info..:)

Aishah Jahirah said...

tambh pengetahuan....:)

najmi^^ said...

mecih for the info :)

CikPuan Azizah said...

tu la..walaupon kita takde air smyg kita boleh baca tp jangan sentuh..

are_lin@yu said...

selalu buat yg no 2 tu dah terbiasa..hehe

Rapunzel Cikilolo said...

kalau tafsir yui?

huhu, kena tanye ustaz sendiri ke?

teratak hati said...

pengetahuan berguna..

Nisa Greennnpanda said...

mmg dh jd habit kn junjung Al-Quran pas dh bc.. ^_^

❖ Syaa ❖ said...

Bagus ada ustaz cmnie zaman sekarang , anak muda ramai tertarik dengan ustaz nie . eyh tertarik utk bersoal jawab hihihihi

AmirahSyafiqah ♥ said...

Info yang menarik ^_^

eintan nurfuzie said...

bersempana hari jumaat....

ShahzCudin said...

kecik2 lagi dah diajar buat yg no.2 tu..

Tihara said...

bagus kongsi info agama sama2..thanks yui :)

msredcheesecake said...

kalau period takleh baca n takleh pegang quran kan?

Cikgu Ma said...

terbaik!!

Nurul Husna Mohd Hassan said...

sharing is caring :)

Azhafizah[フィザ] said...

jarang orang bertanya pasal soalan no2 tu kan.dulu pernah ragu ragu gak..dah terjawab juga hari ni ^_^

MaYa MustWany said...

betul2..tnda hormat al-Quran..
yups kalau dengar kat phone n baca surah yaasin dlm prjlanan, xkn la kene ambik wuduk jam2 tuh..

Islam agama mudah n tolak ansur.

fieda said...

info berguna..

NOOR FATIN said...

jngan lupa selalu baca al-quran :) saya pn kdg2 terbabas jugak. huk3

nanakimie said...

terjawab suda...terima kasih yui:)

shida'R said...

nice..tq yui :)