tentang
banner
tutor
fb
home

Wednesday, January 14, 2015

Sebab utama kenapa abah bekerja dalam pejabat

Hari itu abah aku ada jumpa kawan-kawan sekolahnya [ 2 orang je pun ]. Berpuluh tahun tak jumpa. Aku & mak pun ada time itu. Seorang membernya tanya abah aku kenapa kerja dalam pejabat.


Untuk pengetahuan, abah aku seorang anggota polis.
Apa yang dia bagitahu, buat hati aku sebak. Sedih mendengar apa yang dikatakan.


Kenapa dia kerja dalam pejabat?
Satu hari, dia perlu sertai roadblock. Nampak seorang pakcik bawa motor dengan keadaan motor yang sangat teruk. Lampu motor terjurai. Brek pun menggunakan kaki. Boleh bayangkan macam mana?


Pakcik itu susah tapi dia kena tahan. Dah tentu perlu keluarkan saman. Abah aku kata tak terdaya dia nak keluarkan saman dengan melihat keadaan sebegitu. Menitis air mata dia. Korang rasa antara kerja & perikemanusiaan macam mana nak handle dalam masa yang sama?


Aku tak tanya pakcik itu terlepas atau tidak. Tapi aku rasa dilepaskan. Abah aku itu orang yang cepat kesian. Jadi tak pelik kalau dia memang tak gemar sertai roadblock atau kerja-kerja menyaman orang. Sekarang memang kerja kebanyakan dalam pejabat.


Apa pun abah, orang bangga dengan abah!
Abah memang seorang yang sangat prihatin & mudah kesian pada orang.
Alhamdulillah.


Takpelah abah, kurang dari 10 tahun abah akan bersara. Sabar dengan kerja-kerja yang ada.




guna AKAL berfikir,guna HATI merasa dan guna JARI meluahkan ^ ___ ^

10 dak comei sayang YUI:

Nur Inani said...

kalau kita pun kesian jugak kalau tengok kedaan pakcik yang macam tuu

CikSiti said...

alahai abah..semoga abah sihat2 selalu..polis kat ipoh yerr

Nurzakiah Hanum said...

ye la kan kesian gak

aizamia3 said...

tak sanggup.. sebab tu rasanya lebih rela kerja dalam pejabat..

wahida said...

wah anak polis jugak!! give me five la yui!! hehe...

tapi mak aku dah pencen la dah...

ArY+ShA=AmZaRFaYyAdH said...

Assalam yui
ohooiiiii
eran akak
apa salahnya koje polis dok dalam ofis yer dak????
koje jugak tu
ater kalo semua polis kluor sapa nak jaga balai pulop ?????

AMIIZAA said...

kalau akak berada di tempat abah nusha, akak juga tak sanggup :( mudah kesian dekat org yg kekurangan.

eima said...

hmmmm kadang tu polis pun perihatin ... klu yg dtg tu bkn pakcik...tp budak muda haruslah saman .....

Azhafizah Md Nor said...

Prihatin sgt perlu kan yui

Azizah Green Line said...

Iya.. kalau jijah pon kesian sgt walaupon itu kerja kita..

Tp lau polis lain ni da mmg kena saman pakcik tu. Huu