tentang
banner
tutor
fb
home

Friday, May 25, 2012

Pengertian TALAK

Pengertian Talak

Menurut bahasa arab talak bererti meleraikan atau menghuraikan ikatan seperti meleraikan tali pada sesuatu benda atau barang yang berikat.

Dalam bahasa melayu perkataan talak dikhususkan pada peleraikan hubungan antara lelaki (suami) dengan perempuan (isteri) dengan perkataan cerai atau perceraian.

Menurut istilah fiqh dalam mazhab Syafie sebagai meleraikan ikatan perkahwinan dengan menggunakan lafaz talak atau kata-kata yang seumpamanya.


Contoh lafaz  talak sharih (terus terang atau nyata)

"Abang talakkan engkau Jamilah"

Contoh lafaz talak kinayah (berkias)

"Jamilah balik sahajalah ke rumah ayah dan ibu  Jamilah, abang tidak akan menghalang"




Lebih banyak : Sumber




guna AKAL berfikir,guna HATI merasa dan guna JARI meluahkan ^ ___ ^

25 dak comei sayang YUI:

are_lin@yu said...

perkongsian yg baik ;-) salam Jumaat dear ;-)

ayut said...

jgn pernah bergurau dengan perkataan ini bila dah kahwin tau :)

*yui orang johor ke?sbb tgk pertal johor punye.hihi

eintan nurfuzie said...

KENA LEBIH BERHATI2 DLM PERTUTURAN TERUTAMA LELAKI KAN?

saffiya_aleesya @ echa said...

perkara yang paling dibenci dan perbuatan halal yang dimurkai Allah swt ialah talak

Che Rosliza Che mat said...

Perkataan talak jangan main2...terutama lelaki yg bergelar suami...info yg menarik yui...selamat hari jumaat...

eMMe said...

Sentiasa berdoa, agar umah tangga kita aman damai dibawah lindungan dan rahmat Allah swt, good info ustazah Yui!

Masz Sidek said...

Salam Jumaat Yui... Semoga setiap Masjid yg di bina di jauhkan dari penceraian...

anitadiana said...

bagus lah yui..kena ambil tahu ne...

Nurul Husna Mohd Hassan said...

sabar tu penting, sebab bila dah marah perkataan yang tak sepatutnya keluar pun boleh terlepas.

Saya Disini said...

tq

nana kamarul said...

terima kasih kerana berkongsi :)

IntaNBerliaN said...

pkataan talak ni xleh buat main2 kan/...

teratak hati said...

talak halal tapi dibenci Allah..

blh bagi alamat kat email ni,nak hantar cenderahati dari CH
suterasyifa@gmail.com

@ deqla manjew said...

mintak simpang jadi kat umah tangga sy...huhuhu...slm kenal...dari blog Ayu...hihi..dah follow sini...jom kenal2.. :)

NOOR FATIN said...

talak mmg xleh buat main2 kan. smg dijauhkan dari semua ini nanti.. huhu

Aishah Jahirah said...

perkataan talak xblh dibuat main...main2 pun jatuh talak.

aimie amalina said...

huuu
bagussss entri ni
sdkit sbyk selingan bab2 fiqah kan :)

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

lafaz talak ni...xleh wat main2...

nur anis said...

semoga dijauhkan..:)

aRa ❤ aFiq™ said...

baru taw ada talak berkias ye.. nice share :))

fieda said...

sebab tu lelaki jgn sesuka hati guna perkataan ni

azizah :) said...

moga2 talak di jauhkan dr keluarga jijah.. Amin amin.. tak sanggup!

shida'R said...

shida pun xmau wlupn lum kawen..skg pon se xblh kot huhuh =.=

cik najihah said...

talak adelah kata2 yg sangat2 ditakuti..moga dijauhkan

::CIK LYNN:: said...

sdar x sdar, kdg2 bleh jatoh tlak...