tentang
banner
tutor
fb
home

Friday, March 30, 2012

TJ : Nikah gantung dan Hukum zina sebelum kahwin

Soalan 1

Apakah yang dimaksudkan "Nikah Gantung"?


Jawapan 1

Selepas bernikah pihak keluarga isteri tidak menyerahkan isteri tinggal bersama atas sebab-sebab tertentu. Nikah gantung ini bersalahan dengan syariat Islam yang menghendaki isteri tinggal dengan suami selepas berlangsungnya akad nikah.


Soalan 2

Sepasang kekasih berzina sebelum berkahwin. Adakah terhapus dosa berzina mereka selepas mereka berkahwin?


Jawapan 2

Zina adalah satu amalan keji yang tergolong dalam dosa-dosa besar. Oleh itu jika pasangan zina itu berkahwin, dosa zina itu tetap tidak terhapus melainkan wajib pasangan itu bertaubat dengan taubat nasuha. Berkahwin hanya mengurangkan atau mengelakkan dari terus menambah dosa dan bukan menghapuskan dosa.




- Soal jawab lain -





guna AKAL berfikir,guna HATI merasa dan guna JARI meluahkan ^ ___ ^

36 dak comei sayang YUI:

Anum said...

thanks for sharing yui

IntaNBerliaN said...

perkongsian yang bagus ni :-)

Cik Rose Cute said...

Perkongsian yg bagus untuk hari jumaat...

Masz Sidek said...

thanks berkongsi ilmu... :)

Cik Wani said...

menarik perkongsian yui :)

eMMe said...

Hari ini Jumaat
bukan hari untuk Mengumpat
baca la tazkirah Jumaat
di sini,
terima kasih Ustazah Yui!

Eza Boom Boom said...

good sharing & peringatan dear :)

Bulan Syurga Firdausi said...

salam yui.........pe kaba..???lame nye x ziarah cni :D mmmm yup suke entry ni!tq share n ingat mengingati :)

Saya Disini said...

tq info berguna

cik ika said...

pkongsian yg bagus ni sis

CikPuan Azizah said...

hehe zaman sekarang nikah gantung pon tak bergantung sgt pon...lepas tu dah tidoo sama b4 majlis. wakaka :p


ape2 pon info bagus yui!

saffiya_aleesya @ echa said...

nikah gantung ni ada macam2 versi maksudnya..ermm nak pasti kena tnya ustaz2 kan!! kalau xde apa2 masalah tak payah bergantung2 laa kasi jalan majlis terus kan senang citer!!

Tihara said...

thanks sharing info agama dgn kawan2 :)

nanakimie said...

nice sharing:)

suzie rahman said...

nice dear..tp yg suzie tahu kawen gntung ni cm nikah biasa cuma kenduri ditangguhkan dulu. hubgn tu cm suami isteri yg lain..

::CIK LYNN:: said...

tq yui...=) ada kta nikah gantung ni bleh smpai 1 msa si suami dh ckup syrat ntk tggung isteri dia..=)

msredcheesecake said...

baru tau nikah gantung tu apa... sebelom ni akak tatau pon....

cIk JanNah said...

perkongsian di hari jumaat. nice sharing yui

SYIRA RAHIM said...

ohh, baru tahu. thank you sbb share ! :D

are_lin@yu said...

nice sharing dear!!!;-)

ShahzCudin said...

x faham la..nikah gantung ni boleh ke x?

aTy _faRed~ said...

ade lagi ker nikah gantung lagi zaman sekarang..?? tak de kot..atau may be kat kampung2 jer yg masih tak paham konsep..

NOOR FATIN said...

betol jugak. kawin pn sbb nak kurangkan dosa, mcm mana pn kena bertaubat nasuha jugak :)

yui, saya tag ye. kalau rajin join tau ^^

http://anakmama89.blogspot.com/2012/03/contest-cerita-seram.html

:)

Noraim said...

dah selalu tgk nikah gantung ni. septtnya takde sbb dah nikah dah sah. tp ikut adat pulak. hmmm.

Cik Muda said...

owww....

kadang-kadang benda yang simple, tapi kesan dia besar pada kita.... thanks for sharing yui....~

(>___<)

Zaza Fakharuldin said...

betul2, i like it

azam said...

salam kenalan....nice kongsi

kocix! said...

nikah gantung mcm citer indon tu ek

Aishah Jahirah said...

nikah gantung....ada lg yg buat ye..

Azhafizah[フィザ] said...

famous pulak isu nikah gantung ni kan..thanks share untuk jawapan nikah gantung tu..^_^

shida'R said...

minta dielak la sume nih huhuh...amin~

Juliet_iRa~" said...

thankss yui..

bertambah ilmu..:)

smilenajah93 said...

so , kira nikah gantung tu boleh ke x dlm islam kak ?

MaYa MustWany said...

thanks yui

aimie amalina said...

huuuu
maseh yui utk ilmu ini :))

anismelon said...

nice sharing nuyui..:)