tentang
banner
tutor
fb
home

Friday, March 16, 2012

TJ : Ganti puasa dan Puasa di bulan Rejab & Syaban

Soalan 1

Pada tahun lepas saya tidak sempat habis mengganti puasa, adakah saya perlu mengganti dua kali ganda puasa itu pada tahun ini? Atau hanya perlu membayar fidyah?


Jawapan 1

Sekiranya saudari tidak sempat ganti pada tahun lepas, bermakna saudari wajib ganti puasa itu pada tahun ini dengan jumlah hari yang sama iaitu tidak bertambah. Tetapi wajib membayar fidyah di samping menggantikan puasa itu sebanyak secupak beras bagi sehari yang ditinggalkan.


Soalan 2

Mohon ustaz jelaskan amalan Nabi Muhammad ketika bulan Rejab & Syaaban?


Jawapan 2

Dalam hadis-hadis yang sahih menyatakan Nabi Muhammad memperbanyakkan puasa sunat pada bulan Rejab dan Syaabam tetapi tidak sampai sebulan penuh. Amalan yang lebih baik ialah berpuasa sebanyak 15 hari sahaja pada tiap-tiap bulan tersebut.




- Soal jawab lain -




guna AKAL berfikir,guna HATI merasa dan guna JARI meluahkan ^ ___ ^

28 dak comei sayang YUI:

Anum said...

terima kasih atas perkongsian di hari jumaat ini

Afiq Yassin said...

berkhitan tu apa yer?
soalan dari afiq

Masz Sidek said...

thankz berkongsi... :)

Saya Disini said...

tq info sangt berguna

LiErOSe~QiEmi said...

good info, ^-^
aduuu banyak lagi pose nak kena ganti ni.. baru 3 hari sempat ganti ari tu hihihi..

eima said...

TQ good info

Tihara said...

bagus jugak kongsi soalan ni ..temkiu :)

msredcheesecake said...

Akak dah ganti puasa dah....hhheee...

LINDAHERY said...

err...akak blm ganti posa...insyallah akan ganti..huhu...harap2 sempat le ganti sblm puasa akan dtg ni kan :)

Rapunzel Cikilolo said...

thanks for sharing :)

anitadiana said...

bagus ne yui....kekadang kita lupa pasal puasa yg lepas2 tu...

Aishah Jahirah said...

salam jumaat yui..nice sharing..

IntaNBerliaN said...

alaa xhabis lagi puasa ganti nih... aduss..

NOOR FATIN said...

terima kasih. :)

xbeli lagi buku ustaz azhar idrus tu.. huhu..

shida'R said...

shida pn yuii xabis2 lg gnti hni hehe..kbiasaan shida..dah nk dekat bln pose baru tgedik2 nk gnti huhuhu..

Teenager Housemaid said...

nice sharing! :DDD

MaYa MustWany said...

shout box xleh nak post,so maaf ye,mas letak kat sini:
http://mustwaniekl.blogspot.com/2012/03/jom-jadi-geng-kami-blogger-malaysia.html

H.S said...

baru saya teringat nak kena ganti puasa yang tahun lepas punya.


soalan 1 tu memang saya dah lama tercari-cari.ada org kata kena tambah sehari,tapi sekarang dah jelas.jumlah sama je cuma kena bayar fidyah jugak.thanks for the info !

Azee Hana said...

alamak,,x ganti pose ag..huhu

nanakimie said...

nana pun xabes lg gnti...huhu..

Azhafizah[フィザ] said...

Penjelasan yang bagus..Thanks sharing yui

eMMe said...

Yui, semoga hari Jumaat yg barakah.

Akak TAG Yui..sila ambil ya! heeee~

CikPuan Azizah said...

maceh yui! baru terang jawapan tu..

aimie amalina said...

weeeeeeeee
pembelajaran yg bagus ni :))

MaYa MustWany said...

nasib baik mas dh setel puasa ganti thn lps...tak tahula mcm ne ramai dok rilex kalau puasa ganti..kang kelam kabut n lupa..naya je.

pengemis Cinta~ said...

Alhamdulillah pengisian yang bermanfaat..;) semoga Allah redha.amin..

Juliet_iRa~" said...

thankss 4 sharing this yui..:)

aTy _faRed~ said...

akak belum abes ganti pose...adooyy...nak beranak dah ni..lepas ni nak pantang..lepas tu nak susukan baby...masuk ramadhan dah pastu..hurrmm...kene ganti cepat sebelum beranak nih..*gigih..