tentang
banner
tutor
fb
home

Wednesday, June 12, 2013

Resepi puding karamel yang paling mudah disediakan

Hari Sabtu lepas, di kampung ada buat makan-makan bersama pakcik-pakcik, makcik-makcik dan sepupu-sepupu yang lain. Nak bawa apa tak tahu jadi mak aku syorkan supaya aku buat puding karamel. Ok mak, anakmu turuti perintah.


- puding diletak bertindih -


Untuk gambar seperti diatas, aku buat 2x ganda adunan. Sebab ramai orang. Nak tahu resepi mudah?


Untuk 2-3 orang makan

Bahan asas :
1) 3 biji telur
2) 1/2 tin susu cair

3) 1 sudu kecil esen vanila
4) 1 sudu tepung kastard ( jangan lebih nanti keras )

Cara :
Blender kesemua bahan asas

Bahan gula hangus :
1) 1 cawan gula
2) 1 cawan air

Cara :
1) Kacau gula dengan api perlahan hingga kekuningan
2) Perlu kesabaran. Jangan sampai hangit.
3) Dah cair gula, masukkan sedikit demi sedikit air

Cara kukus:
1) Masukkan gula hangus dalam loyang
2) Tuang bahan asas
3) Kukus dalam masa 20 minit


Itu sahaja. Mudahkan? Sebenarnya resepi ini dah sedia ada dalam blog aku tapi takpe, aku bagi lagi supaya mudah korang terus tengok.


Lama tak cuba masakan baru. Nan hado rajinnya!


Update :
Boleh cuba guna microwave kalau tiada pengukus
Belum cuba belumt tahu
=__=





guna AKAL berfikir,guna HATI merasa dan guna JARI meluahkan ^ ___ ^

17 dak comei sayang YUI:

are_lin@yu said...

lbih krg resepi yg ayu gnakan.hehe..tp guna 5 bji tlur..pstu try xgna tpung..hehe

^^eKaTiKaH^^ said...

sedapnyee.. nak kene cuba buat bile balik rumah nanti :D

JaSSNaNi said...

memang mudah.. yang pasti sangat sedap.. kan.. akak pun suka wat... anak2 suka makan.. :)

Cho Zila said...

ini kesukaan suami akak.. akak tak penahpun buat....

Cik Muda said...

lazatt.......

kalo air gula dia lebih lg sedap... huhuhu~

Zana Adieyza said...

zana x reti la nak buat puding karamel ni.. hehehe.. rajinnya buat sendiri.. bagus sangat dear..

tq share resepi.. nnti kalau terlebih2 rajin, zana cuba yer.. hehehe

Puan Bui Junaidi said...

SEDAPNYA..NAK MTK SATU BOLEH TAK?

Sally Yatiey said...

teringin nak cuba.. hehe ^_^

Deqla Manjew said...

karamel yg tu yui buat ke? wahh nmpk sedap tuh... ;)

beta kupu said...

Yui pny resepi lain skit, klu sy xletak tepung castard...tp nape kna letak ye, nak bg sedap ke xpun nak bg kale dia nmpk cantik (kuning)?

wawa syaida said...

alahai sedapnye....resepi dah mudah...boleh try nanti :)

Deq's Qienz said...

sedapnya tgk karemal tuh..dapat rasakan kelazatan dan kmanisnya..iskk awat yui asek pos mkn nihh..nk kena betoi la.

azizah :) said...

eee sedapnya yui..mudah rupanya nak buat kan... tp yg penting ada pengukus..heee

Cik Nur™ said...

lama tak buat..last buat puasa tahun lepas.. :)

Azhafizah Md Nor said...

dah lama tak buat..kemalasan di dapur makin berkurangan disebabkan busy =__=' sedapnye puding caramel.

Eca Dwinky Asha said...

alahai sedapnya tgk gmbr..eca dari dulu asyik fail.org lain buat xde pun bau telur..eca buat kuat tul bau telur tu..hahaha

Anonymous said...

kalau bakar dlm mcrovwe jd x..sbb sy xd pengukus...suhu brp