tentang
banner
tutor
fb
home

Monday, July 04, 2011

Miliki rumah terlebih dahulu..ak nak tapiiii...



memiliki kereta,telefon pintar dan gajet trkini dah mnjadi minat golongan muda utk memilikinya..
itu kata Dr. Shah Razali yer..
tapi ak rasa mmg btoi pon gtu..

orang muda skg,ada duit,belilah brg-brg gtu..
xsalah lau mampukan..tp biarlah kena dgn gaya..jgn lak poket kosong,tp gaya nak kebaboom!!
dan ak pon tau,nilai pasaran utk rumah makin tinggi tp lau brg2 tadi,menurun weeii..

dan ak sebagai golongan muda, mmg teringin lau nak memiliki umah sndiri..
lau ada yg byrn rm 500 sebulan,ak p tempah skg..tp tu la,kena gak kumpul2 dlu..
nk byr deposit lagi..adoii..
dalam pale,mula-mula ak cdg nak beli kereta..


pastu ak dok trpkir,bek ak beli brg-brg kemas..
bukan utk menunjuk tp utk masa depan..
skg ni ramai jadikan emas sbg pelaburan tau..ak tak bohong!
emas makin lama makin naik harganya ak tau coz ak keje bhgian itu

korang bygkan lah,skg 1gm = RM 158 +
dan dijangka hujung tahun 1gm = RM 200

haa,beza x?? dah mcm promote lak!

so,ak dah wat keputusan utk simpan duit,beli brg kemas dlu..
then,lau xcukup,gadailah..bukan susah..
dh kmpem leh byr skit2 kan..
lau beli kereta dlu,buatnya tibe-tibe xmampu,kan kena tarik..
xmow la jadi gtu..

pastu,baru pk nk ke arah beli rumah lak..
rumah kos rendah pon jadila..asal rumah sendiri..
wah,tinggi toi impian ak ni..
korang doakan ak mampu wat apa yg ak rancang ni okies..


owh ya,yg nak kawen,terutama lelaki,bek korg simpan duit..
dh tntu bakal isteri korang nak gak brg kemas plg koman seutas kan..
jd,simpan duit tu,dan beli segera..X RUGI pon!!
 
 
moga-moga ini bkn rncgn kosong semata-mata..amiinnn..

guna AKAL berfikir,guna HATI merasa dan guna JARI meluahkan ^ ___ ^

5 dak comei sayang YUI:

TeAqArH said...

btol2..nilai umah x same mcm barang laen yg akan menurun...nilai dia akan tros meningkat..^_^
kite kene bijak buat pelaburan..ce buat dinar mas..yg rabbani tu..^_^

aTy _faRed~ said...

beli barang kemas memang sangat2 elok...ibarat pelaburan mase depan jugak tau.. kalau kene gaye..insyaallah ley tolong kite waktu2 sesak..;)

pasal beli umah tu... beli rumah muda2 memang untung tau.. nak tau tak pasal ape... sebab selalunyer loan akan bagi maksima 50 tahun..so bayaran bulan2 sangat rendah.. contoh kalau harge umah cecah 200K..kalau 50 tahun so bulanan hanyer 5-6 rat jer.. 5-6 rat tu nilai nyer satu hari nanti akan jadik kecik tau..rumah pulak makin lame akan jadui semakin mahal tau...:) tapi kalau masih belajo tu..tunggu lar sampai bekerje dulu..:) yg penting stabil dan dapat bantu keluarge dulu ...:)[cume bagi galakan].. :)

eMMe said...

semua nak! rumah nak! kerete nak! barang komeh pun akak nak! oh kanda, tolong la beli kan semua2 tu utk dinda, hehehe....

AnneRaini said...

harga rumah dgn emas bukan main mencanak lagi naiknya...Nak tukar gelang barupun tak lepas lagi..huhuhu

Cik Azizah said...

yui tak de tulis simpan duit nak kawen pon?? haha ala mintak je brg kemas gan asben nanti. tak bg sembelih je. haha *gurau je*

better beli umah ms muda2 ni. nnt dah tua cepat abis bayarnya. umah skrg aset. makin lama makin mahal nnti. dah tak mampu.